NA24.no

- En misforståelse at kvalitet er viktigst

At en sak er god har ikke noe å si, sålenge den ikke slår an på sosiale medier, mener kultur- og featureredaktør i Buzzfeed, Doree Shafrir.
At en sak er god har ikke noe å si, sålenge den ikke slår an på sosiale medier, mener kultur- og featureredaktør i Buzzfeed, Doree Shafrir. Foto: Annemarte G. Norevik
Sist oppdatert:
Mener det er like viktig at journalistikken deles. Men ingen vil dele «dritt».

Du kjenner dem kanskje best for bilder av rare katter eller artikler som gir deg merkverdige fakta du sannsynligvis aldri får bruk for. Men de siste årene har nettstedet Buzzfeed utviklet seg også å bli en kilde til viktige nyheter.

- Jonah (Peretti, grunnlegger av Buzzfeed, red. amn.) ville gjøre siden til noe mer enn en moronettsted. Han hadde større ambisjoner. Spørsmålet var «Hvordan kan vi bli CNN for en yngre generasjon?», forteller Doree Shafrir, som er kultur- og featureredaktør i Buzzfeed til Nettavisen NA24.

Nettstedet ble etablert så sent som i 2006, men har i dag 130 millioner unike brukere i måneden. Med kontorer og korrespondenter over hele verden, samt journalister som er dedikert til å grave etter de store avsløringene, har nyheter blitt den store satsingen for siden.

Ville ha flere lesere

- Buzzfeed var en kjempesuksess, men ville bare vokse til et visst nivå. Å begynne å skrive egne artikler ble en del av strategien for å nå flere lesere, forteller Shafrir.

Mye av suksessen til Buzzfeed ligger i hvor de henter inn leserne sine. Det store flertallet av leserne kommer ikke fra Buzzfeed.com - men fra sosiale medier. Å identifisere de faktorene som gjør at folk deler har derfor vært en suksessoppskrift.

- Å ha  en distribusjonsstrategi for en sak er like viktig som å ha en god idé til en sak, mener Shafrir. 

Hun peker på at mange journalister tror at det viktigste er å skrive en god sak. Slik er det ikke når man jobber på nett.

- Det er en stor misforståelse at kvalitet er viktigst!

- Kvalitet teller og er selvsagt viktig. Men alene er det ikke nok! 


TULLESTRØM: Buzzfeed en strøm av humoristiske saker som folk delte. Nå er det harde nyheter som topper siden.


- Folk er sultne på nyheter

Det er først og fremst takket være Twitter at Buzzfeeds nyhetssatsing har blitt en suksess.

Mens hva som kommer øverst i nyhetsstrømmen din på Facebook påvirkes av en rekke faktorer, skjer alt kronologisk på Twitter. Det har nettestedet valgt å utnytte.

- Vi har prøvd å finne opp «breaking news» på nytt. Vi ville skape det vi kaller «nyhetsstrøm-saken».

- Men vi lager også tradisjonell journalistikk, men sørger for å dele det på en måte som fanger det nye publikummet vårt, forteller Shafrir.

Siden de begynte satsingen har nettstedet sett at Twitter er stedet der skupene, de gravende avsløringene settes mest pris på.

- Folk er sultne på nyheter! Det er de eksklusive og gode sakene folk vil ha på Twitter, sier hun.

Den store Twitter-satsingen har ikke bare gjort nettstedet bemerket på Twitter. Den har også gjort at stadig fler tar turen til Buzzfeed.com.

- Trafikken på hjemmesiden vår øker i takt med nyhetsdekningen.

- Dette var overraskende, for vår tankegang er jo at ingen går til hjemmesider lenger. Men vi tolker det som et tegn på anerkjennelse, og at folk oppsøker oss som en troverdig nyhetskilde, sier Shafrir.

KATTER: som gjør menneskelige ting - er ganske typisk Buzzfeed-underholdning. Disse er hentet fra en Youtube-video i en sak på nettstedet.


- Ingen vil dele dritt

Buzzfeed har delt journalistikken inn i to hovedkategorier: raske hits og dype dykk. Og hva som slår best an har også vært en overraskelse for siden, som har blitt stor gjennom sin svært enkle underholdning.

- Vi har mange eksempler på at det er dypdykk-sakene som får flest klikk. En velfortalt historie blir delt og delt.

Hun forteller at sidens mest delte sak noensinne er et godt eksempel på en slik vekskrevet, gjennomarbeidet og lang artikkel.

- Dette er gode nyheter for journalistikken, sier hun entusiastisk.

Hun mener det er noen viktige poenger andre medier som vil bli store på nett og sosiale medier bør huske:

- Ingen vil dele noe dritt. Hvis folk skal få venner til å lese saken, må det være et godt stykke journalistisk håndtverk!


- Tomme titler skuffer

Hva vi poster påvirker dessuten hvordan folk oppfatter oss.

- Ingen kommer til å dele noe som setter dem i et dårlig lys. Så man må alltid tenke gjennom, hvordan vil denne saken få personene som deler den til å se ut? Vil de se smarte ut? Eller morsomme? Vil det få dem til å se engasjerte ut? Eller vil personen som deler saken se ut som en dust?

Buzzfeed-redaktøren slår dessuten et slag for titler som ikke lurer leseren. 

- Det er en stor feil, som mange gjør, å lage titler som får folk til å klikke. Hvis leserne ikke får det de ventet, blir de skuffet, og da gidder de ikke lese sakene dine igjen. Folk vil ha en god tittel - men de vil også ha en god story når de klikker på tittelen, understreker hun.


Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere