NA24.no

- Et helvetes slit

Dagblad-redaktør Anne Aasheim er optimist, selv om hver dag er et slit. Se hva redaktørene sier om avisens fremtid.

BERGEN: - Vi er her som vekkelsespredikanter for avisene, men misforstå meg rett. Det er ingen jubelsang i Dagbladet. Det er en helvetes jobb fra dag til dag. Men det er samtidig som gjør det moro, sier Anne Åsheim, sjefredaktør i Dagbladet.

På Nordiske Mediedager i Bergen torsdag ettermiddag diskuterte Aasheim papiravisenes fremtid. Aasheim er slett ikke pessimist på Dagbladets vegne, til tross for det massive opplagsraset og omfattende sparepakker de siste årene.

- Tjener penger
- Nå er det heldigvis slik at vi fortsetter å tjene penger, til tross for den situasjonen vi har vært i. Løssalgsavisne har fått den første trøkken, men opplagsutviklingen for Dagbladet vil stabilisere seg, så vil trenden kanskje snu. Jeg har aldri vært mer optimistisk på Dagbladets vegne, sier Aasheim.

Hun pekte på at Dagbladet skal skille seg mer fra VG, velge bort ting avisen ikke klarer å konkurrere på, og tørre å være best på noen få viktige områder.

Temaet for debatten var «Slik skal avisene overleve». Og det var ikke gjennomgående pessimisme som preget debatten. Ingen av paneldeltakerne viket synlig bekymret for at nettopp deres avis skulle bukke under for trusselen fra internett.

Smell
Men Einar Hålien, sjefredaktør i Bergens Tidende, var ikke bare optimistisk. Han trakk frem at spesielt regionavisene kan ha blitt skjermet av den lange oppgangskonjunkturen som har vært i Norge. Folk har hatt råd til å kjøpe en avis de kanskje ikke bruker så mye tid på, og annonsørene bruker fortsatt mange annonsekroner.

- De som er tunge på stillings- og boligannonser får en hard smell i neste nedgangskonjunktur, sier Hålien.

Hvis annonsekranen skrus igjen, og dette kombineres med at folk kutter ut aviser for å spare penger, kan situasjonen bli meget utbehagelig.

- Man har ikke hatt et behov for et oppgjør med penge- og tidsbruk. Vi kommer til å få færre aviser i Norge, men når det skjer, tør jeg ikke si, sier Hålien.

Ny kanal
Konserndirektør Thor Gjermund Eriksen i A-pressen var enig i at konjunkturutviklingen kommer til å spille en avgjørende rolle fremover.

- Konjunkturene er ekstremt viktig å være klar over. Internettannonser var for fem år siden nesten null. Nå ligger nivået på to, tre, fire milliarder kroner, alt etter som man teller. Vi har fått en ny kanal som brukes i veldig sterk grad. Men inntektene har vokst i alle tradisjonelle kanaler samtidig. Det gjør at bransjen har hatt ekstremt gode tider. På den måten har regionavisene klart å holde opplaget, mener Eriksen, som mener at tabloidene fortsatt har en fremtid.

- Men den er utrolig krevende, legger han til.

Ikke gratisavis
VGs nyhetsredaktør Helje Solberg avviste tanken på at VG skulle bli en gratisavis for å motstå opplagsraset.

- Jeg tror VG i veldig mange år fremover vil være avhengig av både annonse- og salgsinntektene. Det er ikke noe alternativ for VG å bli et nisjeprodukt, sier Solberg.

Hun pekte på at VG i fjor leverte sitt beste år noen sinne og mente at avisene fortsatt vil ha en sterk posisjon i fremtiden.

- Vi skal være best på å grave frem nyheter som setter dagsorden, og være best på hendelsesnyheter. Vi må oppfattes relevante for leserne hver dag, hvis ikke blir vi valgt bort, sier Solberg.

Krevende
Dagens Næringslivs sjefredaktør Amund Djuve var mer pessimistisk på tabloidavisenes vegne.

- For enkelte aviser blir det mer krevende å få leserne til å betale. Jeg er usikker på om Dagbladet klarer å opprettholde sin modell, sier Djuve.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere