- Facebook bryter norsk lov

Facebooks Chief Operating Officer Sheryl Sandberg.

Facebooks Chief Operating Officer Sheryl Sandberg. Foto: Spencer Platt/Getty Images/AFP

Ulovlig markedsføring av kreditt på Facebook.

Du har kanskje lagt merke til de mange tilbudene om kredittkort og forbrukslån som dukker opp på høyre side når du er innlogget på Facebook. Forbrukerombudet har de siste månedene kartlagt markedsføringen av kreditt på Facebook, og funnet flere eksempler på lovstridige annonser.

Tall fra inkassoselskapene viser at unge voksne i aldersgruppen 18 – 25 år står for en relativt stor andel av inkassosakene. Et av problemene kan være at forbrukere i denne aldergruppen lar seg friste av tilsynelatende gode tilbud på kreditt, uten å forstå kostnadene ved bruk av denne kreditten. Unge voksne er flittige brukere av sosiale medier, og markedsføringen i sosiale medier er dermed særlig egnet til å nå ut til denne aldersgruppen. Forbrukerombudet har derfor de siste månedene kartlagt markedsføringen av kreditt på Facebook.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Prisopplysninger mangler
For at forbrukerne lettere skal kunne sammenligne ulike lånetilbud, oppstiller loven strenge krav til hvilke opplysninger som skal være med i markedsføringen av kreditt. All markedsføring av kreditt skal inneholde prisopplysninger, både i form effektiv rente og den totale prisen på lånet. I sin kontroll fant Forbrukerombudet flere annonser på Facebook som ikke inneholdt disse opplysningene.

- Mange forbrukere, og særlig unge forbrukere, sliter med å forstå hvor mye et lån vil koste. Loven krever derfor at det i markedsføringen også skal gis et eksempel på hvor mye forbrukeren totalt må betale tilbake til banken i renter og avdrag. På den måten kommer kostnadene tydeligere frem for forbrukerne, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Foto: Aas, Erlend

Det viste seg at det var to selskaper – Moore Credit og Entercard - som stod bak de fleste av de ulovlige annonsene Forbrukerombudet fant i undersøkelsen.

- Vi har sendt dem et brev og bedt dem rydde opp i den ulovlige markedsføringen umiddelbart, opplyser Nergård i meldingen.

Trustbuddy
I tillegg til den ulovlige markedsføringen fra Moore Credit og Entercard, fant Forbrukerombudet markedsføring av lån fra det svenske selskapet Trustbuddy. Trustbuddy har ikke konsesjon til å drive finansieringsvirksomhet i Norge. Finanstilsynet har derfor pålagt selskapet å stanse all markedsføring rettet til norske forbrukere.

- Jeg er kjent med at Finanstilsynet ser nærmere på praksisen til Trustbuddy, og har i den forbindelse informert tilsynet om Trustbuddys markedsføring til norske forbrukere via Facebook, sier Nergård i meldingen.

Følger med på bransjen
Forbrukerombudet har de siste årene gjennomført flere kontroller for å avdekke ulovlig markedsføring av kreditt. Mange aktører i bransjen er flinke til å følge regelverket, men det er dessverre fortsatt en del aktører som bryter loven.

- Jeg forventer at aktørene i bransjen har satt seg godt inn i kravene som stilles til opplysninger ved markedsføring av kreditt, og at de jevnlig kontrollerer sin egen markedsføring for å forsikre seg om at kravene følges. Forbrukerombudet vil fortsette å følge med på markedsføring av kreditt både på Facebook og andre steder, forklarer forbrukerombud Gry Nergård.

Tilpasser markedsføringen
Markedsføringen på Facebook kan målrettes i stor grad. Gjennom registrering av hvilke annonser du klikker deg inn på, kan markedsføringen på din profil tilpasses slik at du får markedsføring for produkter og tjenester som det antas at du vil være interessert i. Klikker du på annonser for forbrukslån og kredittkort på Facebook, kan du oppleve å få mer av denne reklamen på din profil.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.