NA24.no

- Facebook er blitt altfor stort

Foto: Privat
Nordmann utfordrer nettgiganter.

Werner Kling (38) tar opp konkurransen med Facebook og Twitter. Nå drømmer han om å nå 50.000 brukere før jul.

- Facebook har blitt altfor stort. Med mer enn én milliard brukere, er det nærmest umulig å holde oversikten. Tanken var aldri å forsøke å konkurrere med disse, men komme opp med en løsning som henter ut det beste fra eksisterende, sier Kling til Nettavisen.

Resultatet heter Moox.

- Der hvor Twitter forsiktig tvitrer som en fugl, ønsker jeg at Moox-brukeren skal braute som en ku. Høyt og tydelig. Derfor gir vi også brukeren muligheten til å si noe med 420 tegn, fortsetter han.

Vil dele lyd

Kling har jobbet med konseptet siden august 2012. Deling av lyd på nettsamfunnet skal være en av nyvinningene.

- Man kan både «like» og «mislike» poster, dele lyd, noe jeg ikke har sett verken på Facebook eller Twitter. Dette er bra for artister som ønsker å dele musikk med sine følgere. Fra Moox skal man enkelt kunne dele både egne og andres poster til både Facebook og Twitter, sier han.

Det var Aller Gruppen som eide navnet «Moox». Mediegiganten er nå inne på eiersiden i selskapet bak nettsamfunnet.

- Jeg håper at Moox kan bli et sosialt medie for dem som ønsker å dele musikk, video og kule bilder. Moox skal heller ikke være et sted hvor man trenger å være sammen med sine foreldre. Foreldre og besteforeldre har nå overtatt Facebook. Derfor bør de unge finne seg et nytt sted å være, mener 38-åringen.

Fronter Leonardo DiCaprio og Petter Northug

Moox har i dag godt over tusen brukere. Blant annet fra USA, Tyskland, Kina, Russland, Frankrike, Italia og selvsagt Norge. Skuespiller Leonardo DiCaprio, Petter Northug og Magnus Carlsen er noen av dem som skal ha registrert profil på nettsamfunnet. De profileres på innloggingssiden til siden.

- Jeg kjenner Dicaprio´s personlige trener, Danny Musico, som jeg har tipset om tjenesten. Om det er Leo selv som er bruker har jeg ingen anelse om. Jeg kjenner også Petter Northug og Magnus Carlsen. Om de har registrert seg selv eller om andre har gjort det for dem har jeg ingen anelse om, sier Kling.

Moox-sjefen lover at samfunnet skal være gratis for brukeren.

- Hvordan skal dere tjene penger?

- Vi skal på sikt tjene penger på annonsering og affiliate avtaler. Dessuten legger vi også opp til at noen brukere kan følges via medlemskap. En stor artist kan f.eks. følges for en dollar per måned, og artisten kan legge ut nye videoer og låter som Moox-fansen kan få først, sier han.

Kling understreker at Moox fremdeles er en hobby og har fremdeles ingen ansatte.

- Vi håper å kunne satse fra høsten av og drømmen er å få på plass mellom 20- 50.000 brukere før jul, sier han.

Må nå «kritisk mengde»

Arne Krokan er professor ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap på NTNU. Han er ekspert på sosiale medier.

- Problemet er ikke funksjonalitet. Hvis Facebook finner ut at det han gjør er smart vil de ta dette og implementere det i løpet av 14 dager. Det samme har de gjort fra Google +, sier Krokan til Nettavisen.

Han understreker at det er viktig at Moox må nå en «kritisk mengde».

- Jeg skal ikke si at han ikke får det til, men han er nødt til å lage en tjeneste som skaper nettverkseffekter - at det er en fordel for meg at det er andre brukere som bruker nettverket. Det er en grunn til at Facebook er blitt så store, sier eksperten.

Har du nyhetstips? Tips Nettavisens journalist!

- Han må tjene penger på ett eller annet hvis. For å få penger fra annonsører må man ha veldig mange brukere, fortsetter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere