NA24.no

- Facebook er den nye e-posten

(Faksimile)
Sist oppdatert:
Facebook er det nye kommunikasjonsmiddelet, mener Nokia-sjef.

GRATIS OPPSETT: Les NA24 på mobil

Nokias forskningssjef Terjo Ojanperä mener at selskaper må åpne opp for Facebook-lignende systemer dersom de ønsker å holde produktiviteten oppe i fremtiden, ifølge Computer Sweden.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Poenget er at hver nye generasjon utvikler sin egen måte å kommunisere på nettet. For oss som er litt eldre var e-post det selvsagte verktøyet, sier Ojanperä, ifølge Computer Sweden.

Han mener at det er livsviktig for selskapene at de finner måter å integrere nye kommunikasjonskanaler på.

- Men for dem som er unge i dag brukes i stedet Facebook og liknende applikasjoner som sen selvsagte kommunikasjonskanalen, sier Ojanperä.

Norge topper
Og Facebooks popularitet underbygger i hvert fall at potensialet er til stede, og da spesielt i Norge. En telling i systemet foretatt for NA24 Propaganda for noen uker siden viser at vi er på Facebook-toppen.

Les mer her: Norge topper Facebook-liste

Et problem mange selskaper imidlertid står ovenfor når det gjelder å åpne opp for disse nye kommunikasjonsmåtene er høy utgifter og sikkerhetsbekymringer.

En verdensomspennende undersøkelse foretatt av sikkerhetsselskapet Sophos viser at 43 prosent ikke har tilgang til å komme inn på siden fra jobben, mens ytterligere syv prosent hadde tilgang, men kun med restriksjoner, ifølge PC World.

Tap på milliarder
En forståelig forklaring på hvorfor selskaper velger å hindre de ansatte i å komme inn på siden fra datamaskinene på arbeidsplassen er at de mister flere milliarder kroner i tapt produktivitet, ifølge en analyse foretatt av nettsikkerhetsselskapet SurfControl.

- Mennesker elsker å være der og fortelle andre hva de gjør akkurat nå, hva tankene deres er akkurat nå, sier styreleder hos SurfControl richard Cillen, ifølge Reuters.

Selskapet så på fenomenet og fant ut at bare i Australia, hvor det er rundt 230.000 medlemmer, koster Facebook arbeidsgiverne opptil 23,5 milliarder kroner i året.

Giganter sier nei
- Flere bedrifter begrenser tilgangen til denne typen sider. De ansatte liker det kanskje ikke, men disse nettsidene kan være en sikkerhetsrisiko om de blir brukt uforsiktig. Med mindre det er en del av arbeidet er det mange bedrifter som ikke forstår hvorfor de ansatte trenger å logge seg på i arbeidstiden, sier Graham Cluley hos Sophos, ifølge PC World.

Blant selskapene som har hindret de ansattes tilgang til fildelingssiden finner man finansgiganter som LloydsTSB, Credit Suisse, og Goldman Sachs.

I Norge var Nettavisen første medie til å omtale fenomenet, i 2005.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere