NA24.no

Valuta USD 8,08 EUR 9,62 GBP 10,93 SEK 91,28
Oslo Børs 0,76%

- Facebook gir noia

Sist oppdatert:
Du har grunn til å være paranoid når du bruker Facebook. Se hvorfor.

Mange er paranoide når de bruker Facebook. Det har de grunn til.

- Det er mye noia rundt Facebook, fordi fenomenet er blitt så stort, sier Gisle Hannemyr ved Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Vi bruker Facebook, MySpace, Nettby og lignende steder hver eneste dag. Møter venner, får nye venner og deltar i forskjellige forum. Samtidig som vi koser oss på disse sosiale nettverkstedene hanker de som står bak nettstedene inn informasjon om hvor vi går på nettet og hvilke interesser vi har.

Den informasjonen blir brukt til plassering av annonser.

Paranoide
Hannemyr mener det er paranoia på nettet i forhold til Facebook og brukerinformasjon.

- Bør vi være paranoide som Facebook-brukere?

- Ja og ja, vi skal og bør ha en del skepsis i forhold til tjenester som samler så mye opplysninger om oss. Facebook spør om en del sensitive opplysninger, som seksuell legning og politisk tilhørlighet, sier lektoren og legger til:

- Det er helt åpenbart at dette brukes helt forskjellig. Brukerne tolker dette forskjellig også. Mange kvinner skriver at de er interessert i kvinner, men de trenger ikke være homofile av den grunn. Det kan være så enkelt som at de er i et forhold og ikke er interessert i andre menn enn den de er har et forhold til.

Annonsørprodukt
Det har versert rykter om at Facebook tar seg betalt for privat info om brukerne. Det tror ikke Hannemyr.

- Så vidt jeg vet er det ikke vanlig at de selger opplysninger om enkeltpersoner.

Han forteller at det er langt mer vanlig å selge informasjon om hvilke nettsteder du bruker og hva du søker etter på nettet.

- Det er sannsynligvis mye billigere å samle inn dataene ved å starte et sosialt nettverk hvor brukerne legger igjen spor, enn å bruke penger på telefonintervjuere, sier han til NA24 Propaganda.

- De selger ikke personlige opplysninger, men bannerannonser hvor annonsørene kan nå deg gjennom dine interesser. Et program følger nettbruken din gjennom interesser og søk, og plasserer annonser deretter.

Blir verre
Direktør for digitale medier i McCann Worldgroup, Even Aas-Eng, tror brukerinformasjonen nærmest vil bli fremtidens valuta.

- Det blir nok verre og verre. Sett fra et kommersielt ståsted er gevinsten for denne informasjonen høy. Derfor er Microsoft, Google og MySpace interessert i å bruke det de vet om brukerne sine. Det samme mener reklamebyråene, sier han til NA24 Propaganda og legger til:

- Det kommer til å bli økt fokus for å bruke denne informasjonen. Det vi snakker om er en forlenget arm som gir relevant informasjon til en potensielle kunder.

Aas-Eng er enig med Hannemyr i at brukerne skal være forsiktige med hva de publiserer. Men han går enda lenger og fritar nettstedene ansvar.

- Jeg er enig i at man skal være forsiktig med den informasjonen man publiserer på nettet. Verden er blitt så gjennomsiktig at det du publiserer er tilgjengelig for «alle». Dette er et personlig ansvar og ikke disse nettstedenes, men dersom nettaktørene leverer ut personlig informasjon til annonsørene, så blir det noe helt annet.

Hva som egentlig er personlige opplysninger kan bli grunnlag for debatt fremover, mener Aas-Eng.

- Det er et grenseland som er interessant for hva som er personlige opplysninger eller ei, for du blir jo gruppert. Dette er jo noe alle de store selskapene ser på, for det er kjempeeffektiv annonsering, avslutter han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere