*Nettavisen* Økonomi.

- Gullruten må tilpasses

Foto: (TV 2)

Det holder ikke lenger å fokusere på de tradisjonelle tv-kanalene, mener programsjefer.

14.05.07 11:25

BERGEN/OSLO(NA24): Etter ti år med Gullruten mener enkelte i bransjen at det er på tide å gå gjennom og vurdere hvilke kategorier det skal gis ut priser i.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Klikk på bildet for å forstørre.

Tilpasses fremtiden
- Jeg tror Gullruten har som utfordring å tilpasse seg nye medier, du kan se tv på flere plattformer. Gallup skal snart begynne å måle tv utenfor hjemmet, det vil gi nye tall. Tv-programmer vil styrkes på nettet i fremtiden. Det kan hende at det er behov for en ny kategori, sier programdirektør i Viasat, Trygve Rønningen, til NA24 Propaganda.

Rønningen er programdirektør for TV3 og Viasat 4 og hadde før helgen tre nominasjoner til den tiende Gullruten. Dette intervjuet ble gjort to dager før prisutdelingen.

Rønningen får støtte fra kollega programdirektør i TVNorge Eivind Landsverk.

- Vi får så mange plattformer som tilbyr levende bilder etter hvert. Jeg mener at den femte statsmakt er etablert ved at brukerne slipper til på ny plattformer. Gullruten må ta opp den nye mediebruken, sier han til NA24 Propaganda.

- Gullruten skal være barometer på mediekonsumet. Det må reflekteres i jury, kategorier og hvordan det bedømmes, supplerer Rønningen.

Ola vinner
Gullruten feiret sin tiende prisutdeling fredag, og de to programdirektørene mener at det ikke er gitt at produksjonsselskapene eller tv-kanalene vil være alene om nominasjoner.

- Kanskje er det en prisvinner som reiser seg i salen som vinner for det beste brukergenererte innholdet. Slik kan brukerne også blir med på prisen, ikke bare broadcasterne, sier Rønningen engasjert.

- Det å utfordre sjangeren er noe Gullruten må vurdere, for fremtiden er her allerede den. Dermed må juryene og komiteene ta over seg at tv-konsumente er annerledes. Det er herlig å sitte i fremtiden, slik vi allerede gjør, sier Landsverk og Rønningen nikker samtykkende.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.