NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

- Ignorerer kampanjedata

Analysefirma mener annonsørene ignorerer 94 prosent av kampanjetrafikken.

Slik det er i dag måler annonsørene stort sett bare seks prosent av sine nettkampanjer, sier analysesjef Ciaran McConaghy i Microsoft-eide Atlas Enterprise.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Atlas Enterprise har utviklet analyseverktøyet «Engagement Mapping» som måler all trafikk for en kampanje ved hjelp av cookies.

Ignorerer kampanjeforløpet
- Det vi ser er de fleste annonsører bare måler den delen av kampanjen hvor konverteringen skjer, hvor forbrukeren faktisk gjør det annonsøren ønsker at han eller hun skal gjøre, og ignorerer veien dit. Vi mener man må se på hele forløpet for at det skal tegnes et bilde av hvor annonsøren får mest igjen for pengene sine, sier McConaghy til NA24 Propaganda.

Han var hentet til Norge sist uke for å snakke til store deler av den norske nettbransjen i et arrangement av Microsoft Advertising (tidligere MSN).

McConaghy og hans kolleger lagrer kampanjedata i opptil 13 måneder.

- Vi ser at det er en økende bevissthet til hvordan man måler kampanjedata, men det er fremdeles et godt stykke igjen å gå, sier han.

Skal gi riktigere priser
Bedre analyser vil ikke nødvendigvis gi «klikkvinnerne» bedre betalt.

- Det vi regner med å se er at prisingen blir riktigere. At vi blir bedre i stand til å vise hva hvert enkelt nettsted bidrar med. Da er det også viktig at annonsørene vet hva de faktisk ønsker seg med en kampanje, om det er kjøp, kjennskap til merkevaren eller noe annet. Det er det første jeg spør kundene våre om, sier McConaghy.

Han mener sier bedre analyser kan gi forandrede prismodeller.

- Jeg tror bedre innsikt fort kan føre til at flere mindre nettsteder får bedre betalt for hva de bidrar med, mens andre kan få vansker med å forsvare den prisingen de har i dag. Men det kan også gjøre annonsørene mer bevisste på om det er muligheter de går glipp av i dag, sier McConaghy.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere