*Nettavisen* Økonomi.

- Internett passerer TV

Foto: Paul Sakuma (AP Photo)

Fra neste sommer er det nettet som regjerer på medietoppen, ifølge mediekjempe.

Internett er i ferd med å forbigå TV som den mest populære mediekanalen i Europa. Dette viser en fersk rapport fra Microsoft.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Og det er ikke lenge til. Prognosene som datagiganten har utarbeidet viser at dette kommer til å skje allerede sommeren 2010.

I Norge kan tidspunktet komme tidligere, mener Microsoft.

Europeere vil ifølge prognosene da bruke hele 12,7 timer i uken på nettbasert mediekonsum, sammenlignet med kun 11,5 timer foran fjernsynet. Microsoft baserer prognosen på utviklingen de siste fire årene. Norge ligger i europatoppen sammen Island når det gjelder bredbåndsdekning, og bidrar klart til den raske utviklingen.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Ifølge tall fra MIO var omsetningen av merkevareannonser på Internett under halvparten av merkeannonseringen på TV i 2008. Dette paradokset skaper en mulighet for norske annonsører:

- Vi står foran et historisk vendepunkt i folks medievaner. For merkevareannonsering var medieomsetningen for TV circa tre milliarder kroner i motsetning til online på rundt 1,5 milliarder kroner. Fremtidens annonsevinnere er aktørene som raskest tilpasser seg og utnytter endringene vi nå ser i folks medievaner, hevder Jørn Korbi, salgssjef i Microsoft Advertising.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.