NA24.no

- Journalister driver frem Facebook

Sist oppdatert:
Journalister elsker Facebook. Det gir omtale.

MySpace, Nettby, Underskog og Facebook - bare noen av mange nettsamfunn vi kan ta i bruk. Og når journalistene først blir medlemmer i ett av nettverkene blir spaltemeter på spaltemeter fylt med artikler og reportasjer om fenomenet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Voldsom publisering
Facebook er det siste, nye store og i mai har hysteriet vært fullkomment. Mens det de siste 365 dager er blitt publisert 933 artikler om nettstedet, er 670 av disse skrevet de to første ukene i mai, viser tall Retriever har hentet inn for NA24 Propaganda.

- En forklaring på det kan være at det i stor grad at mange av de nye brukerne er journalister. Og det kan være samme som skjer nå som da Underskog var i vinden, for da var det mange mediefolk som var der. Slike konsepter spres effektivt når oponionsledere tar det i bruk. Og får du journalister til å bli med er du godt på vei, sier stipendiat ved Høgskolen i Oslo, Arne H. Krumsvik til NA24 Propaganda.

Krumsvik er aktiv på både Facebook og Underskog. Undertegnede journalist har for eksempel Krumsvik med i sitt nettverk på Underskog.

God markedsføring
Ikke bare har fascinasjonen for Facebook økt i mediene, også blant brukerne har iveren steget.

- Generelt brukes disse stedene i søken etter venner som dette er et eksempel på, og så er det en effektiv måte å holde oversikt over vennene. Det er også en uhyre effektiv markedføringskanal når du får snøballen til å rulle, forteller Krumsvik.

For Krumsvik er det også et faglig argument å være til stede på disse nettstedene.

- Jeg synes dette er et interessant fennomen, og fordi jeg delvis lever av å forske på og holde foredrag om slike ting, så det ville vært pinlig å ikke være med på dette. Så jeg har et profesjonelt motiv for å være med, forklarer netteksperten.

Fyller agurken
I løpet av neste måned begynner agurksesongen i norske medier, da vil været dominere forsidene - og kanskje en og annen sak om Facebook eller andre nettsteder.

- Det er ikke godt å si, når nyhetsinteresse er over må andre historier spinnes ut. Så jeg har ingen fullstendig prognose for hvor lenge mediene skriver om fennomenet. Det har med mediebildet å gjøre, sier Krumsvik.

Og det er ikke så sikkert at det er så mange historiene igjen å skrive om Facebook heller.

- Det kan jeg ikke forutse. Dagbladet har vel allerede brukt opp kvoten sin med førstesideoppslaget sitt, men det finnes konstellasjonshistorier som fortsatt ikke er brukt, avslutter Krumsvik.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere