*Nettavisen* Økonomi.

- Kan fusjon redde Yahoo og AOL?

Kan Tim Armstrong redde AOL og Yahoo? Foto: Justin Sullivan/Getty Images/AFP

To synkende cyberskip søker sammen

Ifølge Bloomberg skal de to internettveteranene AOL og Yahoo være i samtaler om en sammenslåing.

Årsaken til at de to nå søker sammen skal være at Yahoo vil ha en ny leder og AOLs administrerende direktør Tim Armstrong har bevist at han har talent med en uklanderlig bakgrunn fra Googe. I tillgg til dette vil Armstrong sannsynligvis elske en sjanse til å lede en mye større Internett-bedrift. Derfor er AOL og Yahoo fortsatt kvalifisert for den beskrivelse, mener Bloomberg.

Ett spørsmål om penger
Kanskje det viktigste spørsmålet for Yahoo er, om AOL vil hjelpe selskapet å tjene penger. Til enhver potensiell kjøpers lettelse, så ser AOL ut til å være lønnsomt. I løpet av de fire siste rapporterte kvartalene, trakk selskapet inn 2,2 milliarder dollar i total omsetning, 230 millioner dollar i nettoresultat, og 280 millioner dollar i frie kontantstrømmer. Det er faktisk en ganske effektiv virksomhet, mener Bloomberg.

Bloomberg antar at AOL ikke ville være i stand til å vokse med salg eller fortjeneste på egen hånd, men heller krympe. Dessverre har AOL problemer med å holde folk interessert i hva de har å tilby. I 2006 samlet AOL nesten 7,8 milliarder dollar av totalomsetningen på nett, alle under vingen til Time Warner. Siden den gang har salget sunket med minst 20 prosent hvert år til tross for økende trafikk.

Ifølge Nielsen NetRatings var AOL det femte største nettsted i verden, med 75,3 millioner unike besøkende per måned i 2006. I den siste Nielsen-rapporten sank AOL til nummer 10 med 100,6 millioner unike månedlige brukere.

AOL prøver ganske hardt å bli en ledende aktør på innholdssiden. Selskapet bruker hundrevis av millioner av dollar på store navn som Huffington Post, Engadget, Joystiq, og TechCrunch. Men gjennomsnittlig tid brukt på AOL-nettsteder er bare litt over to timer i måneden, foran Yahoo, men bak Google og Microsoft, blant andre. Facebook har kapret førsteplassen i denne kategorien.

Den virkelige verden
Så et fusjonert Yahoo pluss AOL må reversere det største problemet de to har til felles, som er et svakt tak på tidligere svært lojale besøkende.

En plan kan være å pare AOLs eksklusive innhold med Yahoos trafikk.

Eksklusiv, høykvalitetsinnhold levert av AOL pluss den største trafikkdrivere på nett, kan gi ny vekst for de to-ledende selskapene.

En drøm
Bloomberg skriver at verdens onlineportaler blir stadig peronalisert takket være sosiale nettverk, så Armstrong må finne ut hvordan han skal kunne stjele både brukernes oppmerksomhet og få prime-time reklame tilbudene tilbake fra Facebook, Twitter, Groupon, og lignende.

Hvis de to ikke gjør noe nå, kan de de innen to eller tre år havne på «cyberspace-skraphaugen», tror Bloomberg.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.