NA24.no

Foto: NTB Scanpix/Montasje

- Kjos bankes gul og blå i Sverige

Sist oppdatert:
- Alt annet enn god PR, sier ekspert.

Omdømmet til Norwegian har fått hard medfart den siste tiden. Dreamliner-problemene vil ingen ende ta.

Bjørn Kjos og Norwegian får mye juling i svenske medier. År mot år øker omtalen kraftig, og slettes ikke all omtalen er positiv.

- Man kan trygt si at Kjos blir slått gul og blå av våre svenske naboer, og omtalen understreker også hvor stor aktør Norwegian er blitt utenfor Norge, sier Haakon B. Schrøder, PR-rådgiver i HBSPR, til Nettavisen.

PR-rådgiveren mener Norwegian er blitt lavterskelstoff i mediene.

Ikke god PR

- Når Dagens Industri, som den største næringslivsavisen i Sverige, topper med ny krise i Norwegian, mens Aftonbladet og den største gratisavisen Metro pumper på om passasjerer som ble tvunget til å slette bilder av drivstoff som renner ut av den ene vingen, er det alt annet enn god PR, understreker Haakon B. Schrøder.

I helgen ble Norwegians Dreamliner igjen forsinket, da det som ble beskrevet som en «drivstofflekkasje» ble oppdaget etter at flyet var dyttet ut fra gate.

En passasjer sikret seg bilde av hendelsen, men ble av flypersonalet bedt om å slette bildet.

BAKGRUNN: Her spruter drivstoffet ut av flyvingen (med video)

LES OGSÅ: - Bildet er drepende

- Det skal lite til før journalister skriver om hendelser som må fortone seg som rene mareritt på omdømmet til flyselskapet, og mer enn noen gang ser vi hvordan misfornøyde passasjerer bruker ytringsfriheten og mobiltelefonen for å dokumentere historier som har allmenn interesse, sier Schrøder.

- Passasjerene er ikke bare Kjos' beste venner, men også hans største korrektiver og fiender når han ikke leverer varene. Snakkesalige mennesker med mobilkamera utgjør etter hvert de beste - og verste - historiene i samfunnet, fortsetter PR-rådgiveren.

- Vi må tåle negativ oppmerksomhet

Svenske aviser har så langt i år skrevet 676 artikler om selskapet, viser tall fra mediearkivet Retriever. Til sammenligning ble det skrevet 459 artikler i hele januar i 2013.

Norwegian synes det er positivt at mediene er opptatt av Norwegian.

- Mange har en mening om oss og vi må også tåle negativ oppmerksomhet når det er berettiget. Medieoppmerksomheten rundt Dreamlineren den siste tiden har vært helt enorm. Det skal ikke mer enn en halvtimes forsinkelse til så har vi journalister på tråden, enten det er klokka halv fem om morgenen eller klokka ett på natta. Og «alle» skal ha kommentarer til nøyaktig samme sak, sier Lasse Sandaker-Nielsen, informasjonssjef i Norwegian, til Nettavisen.

- Selv om det har vært mye negativ omtale den siste tiden, så er det også mange medier som skriver positive saker om Norwegian, særlig utenfor Skandinavia, fortsetter han.

På sosiale medier er det mange som gir flyselskapet positive tilbakemeldinger, hevder han.

- Vi lever av fornøyde kunder og synes og ønsker alltid konstruktive tilbakemeldinger velkommen, slik at vi kan bli enda bedre på det vi gjør, sier informasjonssjefen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere