NA24.no

- Kjøper biler med skattepengene

Foto: Sigurdsøn, Bjørn
Og slik sikrer han seg enda mer skattepenger.

Den kristne avisen Vårt Land avsluttet i februar én av de mest spektakulære vervekampanjene norske medier noen gang har foretatt seg.

Samlet man inn 66 nye abonnenter delte avisen ut ikke mindre enn en bil. Nærmere bestemt Skoda Fabia GreenLine 1,2 TDI CR til veilendene verdi av 183.000 kroner inkludert moms.

I vervekampanjen som har rullet blir det lokket med gunstige vilkår. For å motta en bil må det verves 66 stykker til kampanjepris på 2.500 kroner eller studentabonnement til 1.397 kroner. Normalt årsabonnement koster 2.880 kroner, eller halv pris av dette for studenter.

Ikke uventet er det flere som falt for tilbudet.

- Vi fikk inn rundt 500 abonnenter, sier Helge Simonnes, sjefredaktør og administrerende direktør i Vårt Land, til NA24.

Han sier at de er godt fornøyd med stuntet.

- Ja, vi er godt fornøyd. Dette er vår måte å sponse virksomheten på, samtidig at som vi får inn nye abonnenter.

Bilene kjøper Vårt Land selv.

- Vi kjøper bilene av dem, samtidig som de kjører en reklamekampanje hos oss, sier Simonnes.

- Hvor mange biler måtte dere ut med?

- Det husker jeg ikke helt, men det var seks organisasjoner/personer som vervet mer enn 66 abonnenter. Så blir det loddet ut noen også, sier Simonnes.

FØLG NA24 PÅ FACEBOOK

- De bruker pressestøtten
Tiltaket til avisen, som er en av de største mottakerne av pressestøtte, vekker imidlertid reaksjoner.

- Det Vårt Land i praksis gjør, er å bruke pressestøtten til å kjøpe biler, som de gir bort i bytte mot flere abonnenter, som igjen gir mer pressestøtte, sier Norge IDAG-redaktør Bjarte Ystebø til NA24.

- Det kan virke som at det er lettere å selge biler enn aviser?

- Når folk ikke vil kjøpe avisen, må de selge biler i stedet. De kunne like gjerne gitt bort kontanter for å få folk til å abonnere, sier Ystebø.

Staten betaler mye
Store deler av Vårt Lands inntekter er det skattebetalerne som står for.

I 2010 mottok avisen 37,1 millioner kroner i direkte pressestøtte, eller såkalt produksjonsstøtte.

I tillegg til produksjonsstøtten er momsfritaket en viktig del av pressestøtten. Her hadde avisen vel 16 millioner i momsfritak 2008, ifølge Mediestøtteutvalget.

Momsfritaket betyr at Vårt Land slipper å kreve moms på avisene de selger, noe som gjør avisene billigere. Et fravær av dette fritaket ville dermed gjort avisene dyrere, noe som mest sannsynlig ville ført til et mindre opplag. Den reelle verdien er derfor komplisert å få helt korrekt, men vi baserer oss på vurderingen til Mediestøtteutvalget.

Dermed mottok Vårt Land minst 53 millioner kroner i pressestøtte i 2010. Det samme året hadde avisen driftsinntekter på 135,7 millioner kroner, noe som utgjorde hele 39 prosent av alle inntektene. Grunnen til at det brukes 2010-tall er at årsrapporten for 2011 ikke har kommet.

Opplaget i 2011 var på 24.448, noe som gir en støtte per abonnent på 2.167 kroner.

500 nye abonnenter vil dermed gi avisen nesten 1,1 millioner kroner mer i pressestøtte.

Uenig i pressestøtte-triks
Vårt Land-sjefen er uenig i at de bruker pressestøtten for å sikre seg mer pressestøtte.

- All opplagsmarkedsføring som Vårt Land gjør, får innvirkning på pressestøtten ettersom støtten er opplagsavhengig. Vi markedsfører avisen på mange måter. Opp gjennom årene har det vært mange trofaste abonnenter som har vervet nye lesere. Slike ordninger har vi kontinuerlig, men de siste seks årene har vi hatt to kampanjer med bil som premie. Vi er godt fornøyd med profilen på denne kampanjen. De fleste som har vervet, gjør det til formål som ligger utenfor dem selv, sier Simonnes.

- Er dette missbruk av pressetøtten?

- Absolutt ikke. Hovedpoenget med dette er at vi sikrer Vårt Land ekstra abonnenter. Alle som jobber i mediebransjen, vet at høyest mulig opplag er viktig forutsetning for å få god lønnsomhet i virksomheten, sier Simonnes

For Vårt Land og andre papiraviser som mottar statlig støtte øker ikke bare denne i takt med antallet flere abonnenter, men også potensialet på annonsesiden vokser.

- Forstår Vårt Land
Idag-redaktøren er verken for eller mot pressestøtten, men etterlyser like konkurransevilkår.

- Jeg forstår Vårt Land godt. Problemet er ikke dem, men ordningen med pressestøtten. Vi konkurrerer med aviser og tidskrifter som alle får millionstøtte og vi ingenting, sier Ystebø til NA24.

Han viser til at Vårt Land er en avis med 24.500 abonnenter, som kommer ut i Oslo, og som abonnentene betaler for å motta.

- Dersom du bestemmer deg for at du vil inn i den samme bransjen, og bygger opp en avis med 24.500 abonnenter, utgir den i Oslo og tar betalt for abonnementet, vil du aldri, aldri, kunne få tilgang til de samme pengene. Vårt Land vil alltid, alltid ha åtte millioner mer enn deg i pressestøtte, sier Ystebø.

Ystebø sikter da til det såkalte «kompensasjon for bortfall av statlig annonsering støtten» som ble innført i 2001 og som gis i all hovedsak til Dagsavisen, Vårt Land, Klassekampen og Nationen med åtte millioner kroner hver.

- Helt legitimt
Seniorrådgiver Bjørn Tore Østeraas i Medietilsynet mener at Vårt Land ikke har gjort noe kritikkverdig.

- Om Vårt Land velger å gi bort en bil i stedet for å ansette en selger, så blander ikke Medietilsynet seg inn i det, sier Østeraas.

- Så å gi bort en bil mot å få abonnenter er ikke i strid med reglene om pressestøtte?

- Nei, ikke slik Vårt Land har gjort det, sier Østeraas.

For at Vårt Land skal få pressestøtte på de abonnentene som kommer inn i forbindelse med vervekampanjen, er det krav om at abonnentene tegnes i nærheten av full pris.

- Det skjer i dette tilfellet, slik at Vårt Land får full pressestøtte for abonnentene i denne kampanjen, sier Østeraas.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere