NA24.no

- Like stor som papir i 2011

Torry Pedersen mener at VG Nett snart vil ha like stor reklameomsetning som papiravisen.

VG Nett-sjef Torry Pedersen mener at nettavisen vil ha like stor reklameomsetning som papiravisen i løpet av de neste fem årene.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

- Det er en tøff påstand.

- Gutsy påstand
- Det er bare fordi alle de store analysebyråene har rimelig konsensus at det kommer til å skje i 2011, det er ikke så viktig for meg. Så lenge VG totalt sett tar en større andel av annonsekaken er det det viktigste, sier Pedersen til NA24 Propaganda.

- Det er gutsy av ham å si i den posisjon han sitter i, og jeg er ganske trygg på at han har rett. Nettet vokser fortsatt sterkt som annonsekanal, men det som er i ferd med å skje er at nettet ikke bare vokser hos de store mediehusene - også de små øker. Så det er nok ikke like stor vekstrate i de store mediekonsernene som i markedet ellers. Men at de klarer det målet på en fireårsperiode tror jeg er mulig, sier direktør for digitale medier i McCann World Group Even Aas-Eng til NA24 Propaganda.

Men Pedersen tror ikke det nødvendigvis vil skje med alle nettmediene.

- Jeg tror det vil skje for VG og Dagbladet, og så er det avhengig om du tar Finn inn i Aftenpostens regnskaper, sier Pedersen.

Papir mister penger
Aas-Eng tror at det er store muligheter for at nettet posisjonerer seg ytterligere i løpet av de neste fem årene.

- Ser du på veksten og tar VG som utgangspunkt, så høres det plausibelt ut det. Fremfor alt er det avisene som kommer til miste pengene over til nett. En annen ting som er viktig er at nettet fremstår som en stor forretningsmulighet til å ta over for den tradisjonelle kjernevirksomheten. Det vil bidra til at det Torry sier kan skje - og at det kan skje fort, sier han.

I 2007 sto VG Nett for 35 prosent av de totale annonseinntektene i VG-konsernet.

Har du medietips - ta kontakt med NA24 Propaganda.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere