- Må ligge noe bak TV 2s valg

Medierådgiver mener kanalen hadde alternative motiver for å droppe politisk tv-reklame.

12.08.09 15:48

Mediebyråsjef Arne-Inge Christophersen i Initiative Universal sier det ser rart ut at kanalen tilsynelatende gir opp kampen nå rett før valget.

Ga seg på oppløpssiden
- Kampen om å få sende politisk reklame har TV 2 kjempet med nebb og klør i flere år og det virker merkelig at de nå tilsynelatende gir seg uten kamp på oppløpssiden. Nå hadde de en historisk mulighet, men de har valgt å ikke gripe den. Det ser merkelig ut, sier Christophersen til NA24 Propaganda.

Han mener annonseinntektene fra politiske partier ville vært marginal, men likevel kjærkommen.

- Det er ingen i disse tider som sier nei til ekstra inntekter, så det er klart at dette ville vært kjærkomne inntekter også for TV 2, sier Christophersen.

Han sier forbudet mot politisk tv-reklame er spesielt.

- Det er fritt fram i alle andre kanaler. Det kulturminister Giske indirekte sier er at tv er overlegent alle andre kanaler når det gjelder å overbevise, sier Christophersen.

Avviser politisk motiv
Han mener forhandlinger om en ny konsesjonsavtale må ligge bak TV 2s beslutning.

Konsesjonen TV 2 har går ut ved årsskiftet og TV 2-sjef Alf Hildrum har tidligere truet med å flytte hovedkontoret fra Bergen til Oslo. I mai uttalte Hildrum til Bergensavisen at departementet måtte tilby TV 2 andre vilkår og virkemidler som er lønnsomme for kanalen i en eventuell ny konsesjonsavtale.

– Finnes det politisk vilje for det, er det gode muligheter for et fortsatt hovedkontor i Bergen, sa Hildrum til BA.

Kommunikasjonsdirektør Rune Indrøy sier til NA24 Propaganda at det ikke ligger politiske hensyn bak beslutningen om å droppe politisk tv-reklame.

- Det er to separate saker som vi ikke har blandet sammen. Vi ba om en juridisk vurdering av Strasbourgdommen både fra interne og eksterne jurister og begge grupper var samstemte om at det ville være problematisk for TV 2 å sende politisk reklame ut fra dagens lovverk. Vi har imidlertid ikke gitt opp kampen og kommer til å gjøre det vi kan for å få vekk det vi mener er et meningsløst forbud, sier Indrøy.

- Når er det realistisk å få sende politisk reklame?

- Det er det umulig å svare på. Det kommer an på Stortingets sammensetning etter valget, men vi har tro på at dette er et forbud som vil falle på sikt. Det er jo lov i de aller fleste andre land, sier Indrøy.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.