NA24.no

- Man kan få Schibsted billig

Foto: Tommy Brakstad
Sist oppdatert:
Det er tøffe tider for konsernsjefen i Schibsted.

Torsdag var BI-studentene i Nydalen samlet for å høre konsernsjef Kjell Aamots historie og hans visjon for framtiden.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Vi må ikke bli for «chicken». Vi må tørre å satse, sa han til de frammøtte studentene.

På billigsalg
Schibsted har de siste ukene fått gjennomgå på børsen. Kursen har rast med rekordfart. I går gikk aksjen for første gang siden 1994 under femtilappen. Dette er et godt stykke unna all-time-high på 308 kroner i mai 2008.

Det er med andre ord tøffe tider for Norges største mediehus

- Frykter dere nå oppkjøp?

- Nei, vi gjør ikke det. Stiftelsen sitter såpass tungt inne, sier Aamot til NA24 Propaganda etter foredraget. Med stiftelsen mener Aamot Tinius-stifelsen som eier rundt 26 prosent av aksjene i mediekonsernet.

- Men det er klart at snakker man med analytikere så er det billig i forhold til de reelle verdiene som ligger i konsernet, fortsetter han og påpeker at han ikke kan si verken positive eller negative ting om aksjen.

Godbitene verdt mer
Med dagens kurs er Schibsted verdt 3,35 milliarder kroner. Aamot er sikker på at Schibsted sitter inn med langt større verdier.

- Vi kunne ha solgt et par av selskapene våre - plukket ut et par av godbitene - og solgt for 3,5 milliard og sittet igjen med resten.

- Men det gjelder jo så mange av selskapene om dagen, så det er ikke unikt. Er man ute på billigsalg så kan man sikkert få Schibsted billig, men det er jo så mye annet på billigsalg om dagen, hevder han.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Skulle gjerne hatt mer penger
Konsernsjef Aamot mener måten de nå kan bidra på er å gjøre de riktige tingene. Men først må markedet snu.

- Vi må ikke la oss hemme av opp og ned turer på børs. Den generelle optimismen må tilbake blant forbrukere og næringslivet for øvrig, før vi kan komme på banen.

- Vi skulle gjerne hatt en masse penger, slik at vi kunne gjøre ting raskere enn det vi gjør nå, sier han.

Konsernsjefen lover fortsatt investeringer fra den norske mediegiganten.

- Vi har gått motstrøms før og du verden hvor bra det var at vi gjorde det den gangen. Vi skal gjøre det igjen.

Overlevelsesstrategi
På kort sikt tror han ikke det vil skje store endringer eller eksperimenter på grunn av den tøffe kostnadssituasjonen som bransjen befinner seg i.

- Men det som jeg i hvert fall er opptatt av er å se på hvordan neste generasjon forbruker medier. Det er jo helt annerledes enn det vi er vant til.

- De unge har på en musikkanal på TV, mens de chatter på MSN, samtidig som de gjør lekser.

Schibsted hevder selv at de skaper morgendagens medier i dag i egen slogan.

- Dette er en form for overlevelsesstrategi, smiler han.

Google for tøff
Satsingen på Sesam ble en dyrekjøpt erfaring. Fra å være en stor satsning er virksomheten nå skalert ned til det minimale.

- Dere har jo ikke lykkes nevneverdig innen søk?

- Nei, vi har ikke klart det. Google har vært for tøff for oss. Vi jobber oss nå mer inn mot gulesider-konsepter, sier han.

Papiravisen, som konsernet i sin tid ble etablert rundt, er snart borte slik vi kjenner den i dag. Under foredraget hevdet Aamot ovenfor studentene at en betalt papiravis er historie om 20 år.

Han mener nettet som base for nye produkter vil være det viktigste for medieselskapet og til NA24 er han klar i talen på hva som er satsingsområdet:

- Vi jobber mye med nettet som fundament, men når det gjelder enheter for formidling er vi mer åpne, sier han.

Aamot trekker fram Apples iPhone som et eksempel på et skifte innenfor enheter.

- Å knote på en mobiltelefon er en ting, men når du får det på iPhone skjønner du at dette er framtiden.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Få de viktigste nyhetene rett på mobilen

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere