NA24.no

Valuta USD 7,77 EUR 9,60 GBP 11,12 SEK 92,37
Oslo Børs 0,19%

- Nakne damer støter ingen

Sist oppdatert:
Kreativ leder er glad for oppmerksomheten rundt tre år gammel reklame.

En annonse for myggmiddelet «Myggolf» vekker oppsikt i Telemark. Annonseserien ble laget for mer enn tre år siden.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Myggolf var et av de først oppdragene til det som dengang var Shnel & Melnychuck. Byrået ble startet rundt årsskiftet 2003/2004 og annonseserien for Myggolf var blant byråets første profilerte arbeider. Foruten de nakne bærplukkende damene bestod annonseserien også av diverse nakne menn i naturen.

Bransjepublikasjonen Lützers archive fant de nakne nordmennene såpass interessante at Myggolf fikk plass der, og annonsene kom på shortlist i reklamekonkurransen Eurobest og fikk diplom i Gullblyanten.

Nytt liv
Etter at en ansatt ved et kommunalt kontor på Notodden hengte annonsen opp ved sin arbeidsplass har annonsen fått et nytt liv.

- Vi lager ikke annonser med tanke på at noen skal henge dem opp på arbeidsplassen sin, men det er jo generelt interessant når reklame vekker debatt. Her virker det imidlertid som det har sporet litt av, sier kreativ leder Erik Heisholt i SMFB til NA24 Propaganda.

Ville ikke støte
Han sier de alltid har en intern debatt i forkant av kampanjer som kan oppfattes som kontroversielle.

- Det er først og fremst for at våre oppdragsgivere ikke skal få uønsket oppmerksomhet. Samtidig er vi et kreativt styrt byrå og det er et mål for oss å skille oss ut fra mengden i de jobbene vi gjør. Nakenhet er alltid kontroversielt, men vi har ikke gjort dette for å støte noen. Budskapet var at du kunne være trygg for myggen ved å bruke Myggolf, sier Heisholt.

«Driter ikke på draget»
Han er ikke imponert over professor Gerd von der Lippe som til Telemarksavisen sier reklamen «driter på draget».

- Det er ikke en kjeft som vil gå ut slik for å plukke bær, sier professoren til TA.

Heisholt mener det er en bevisst feiltolkning av annonsen.

- Jeg tror de aller fleste som ser annonsen, med bilde, tekst og logo, skjønner at det ikke er poenget her. Dette er noe man stadig ser eksempler på; at intelligente mennesker bevisst leser det de vil lese ut av reklamen for å fremme sitt syn. Frem til nå har det ikke vært noen reaksjoner på denne reklamen, sier Heisholt.

Her kan du se to av annonsene fra Myggolf-serien:

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere