*Nettavisen* Økonomi.

- Nisjeradioer har skjerpet seg

Tom Thoresen, direktør i Medietilsynet. Foto: Medietilsynet

- Regulering av lokalradiomerknaden fungerer godt, mener Medietilsynet.

Medietilsynet sin kontroll med inntekter for ikke-kommersielle lokalradioer i 2011 tyder på at delingen av den lokale radiomerknaden mellom kommersielle lokalradioer og ikke-kommersielle radioer (nisjeradioer) fungerer. Bare en av de 130 kontrollerte lokalradioene får en reaksjon fra Medietilsynet.

Respekterer regler
– Dette er svært gledelig, sier direktør Tom Thoresen i Medietilsynet, i en pressemelding. – Det er viktig at nisjeradioene respekterer reglene om inntektskrav slik at de kommersielle radioene kan sikre seg inntekt i de lokale reklame- og sponsormarkedet, i meldingen.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Lokalradiomarkedet er organisert slik at kommersielle lokalradioer i de fleste områdene lever side om side med ikke-kommersielle radioer, såkalte nisjeradioer. De kommersielle lokalradioene har vilkår knyttet til innhold. Disse er avhengige av reklame- og sponsordinntekter. Nisjeradioer derimot, har ikke krav til innhold. Driftsgrunnlaget dems er hovedsaklig ikke-kommersielt, med frivillig innsats som hovedresurs. Inntektsgrensene skal og hindre at kommersielle aktører skaffer seg nisjeradiokonsesjoner for å drive ren kommersiell virksomhet.

40 prosent av inntekter
Kontrollen i 2011 ble gjennomført ved at de 130 nisjeradioene sendte inn inntektsopplysninger til Medietilsynet som så kontrollerte at alle de 130 radioene rettet seg etter vilkårene om inntil 135 000 kroner per driftsår i reklame- og sponsorinntekter, eller maksimalt 40 prosent av de samlede inntektene til virksomheten i driftsåret.

Den ene nisjeradioen som nå får reaksjon fra Medietilsynet hadde en inntekt godt over grensen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.