NA24.no

- NRK skal bestå

Foto: HEIKO JUNGE
Men kampen blir tøff for kringkastingssjef Hans-Tore Bjerkaas.

MARIENLYST (NA24): - Vi skal beholde NRK som største tv-kanal og P1 som største radiokanal. Det holder jeg fast på.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Det sa Hans-Tore Bjerkaas til de frammøtte journalistene under den årlige framleggingen av NRKs årsrapport og profilundersøkelse for 2008.

- Men du får ikke noen prosenter av meg, smilte Bjerkaas lurt.

Ubetydelig på nett
Nytt av året er at mediehuset på Marinlyst kun utgir årsrapporten på nett. Og det er designbyrået Apt som har pakket inn den interaktive rapporten.

Profilundersøkelsen viser at rikskringkasteren fortsatt har en sterkt posisjon. Der 46 prosent svarer at de liker en av NRKs tv-kanaler best.

Les hele undersøkelsen her (pdf)

Men rikskringkasteren utfordres stadig mer. Og det er blant annet det digitale bakkenettet som gjør seerne mindre trofaste fortalte NRK-folket under sin presentasjon.

På radio er det NRK Petre og Radio Norge som vinner terreng viser profilundersøkelsen.

Gjennomgangen av NRKs årlige profilundersøkelse viste også at kanalen oppfattes som ubetydelig på nett sammenlignet med VG Nett.

Zapper
Kringkastingssjefen la ikke skjul det er en tøff kamp som utkjempes på de ulike plattformene.

- I stadig økende grad bruker publikum knappene til å skifte kanal.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

En utfordring spesielt blant den oppvoksende generasjonen av mediekonsumenter utdypet Bjerkaas.

- Hvordan skal dere møte de nye medievanene som etableres blant unge seere og lyttere?

- Vi ser det som en oppgave å møte publikum uansett på hvilken plattform de bruker. Vi må tilgjengeliggjøre og lage innholdet vårt tilgjengelig på plattformer som folk bruker - også unge, sier Bjerkaas til NA24 Propaganda.

Men dette er ikke den største oppgaven for kringkastingssjefen.

Behov for NRK
- Den store utfordringen er jo å lage attraktivt innhold for de unge. Og der er jo situasjonen slik at vi deltar i verdensmesterskapet. Ikke i Norgesmesterskapet. Det mest attraktive innholdet for de unge er tilgjengelig på nett fra alle verdenshjørner, forteller Bjerkaas.

- Den store langsiktig oppgaven for NRK - og for så vidt alle de andre norske produsenter av innhold - er jo å lage så attraktivt innhold, slik at norske unge og voksne vil bruk det.

- Tror du at NRK vil stå like sterkt blant det norske folk om et par år?

- Vi jobber for å være like viktig i framtiden, som vi har vært i fortiden. Og vi tror at med en rekke nye tilbud skal vi klare det.

Han påpeker også at det er viktig at man har en offentlig finansiert produsent og kringkaster, som ikke må ta kommersielle hensyn i programskapingen.

Må ha tilslutning
- Tror du tilslutningen om en riksdekkende lisensfinansiert kringkaster vil være like sterkt i framtiden?

- Hvis man ser sørover i Europa er nok dette en utfordring for mange kanaler, men i Nord-Europa så har man en veldig sterk og robust allmennkringkaster tradisjon. Og det som kjennetegner disse er at de har valgt en konkurransestrategi.

- For å realisere og være en god bærer av samfunnsoppdraget, så er du nødt til å ha en sterk tilslutning blant publikum, slår Bjerkaas fast.

Nedover i Europa la man seg på en markedsreguleringsfaktor, hvor man overlot til de kommersielle kanalene å ha det attraktive tilbudet. Allmennkringkasterne skulle bare levere det innholdet som ikke markedet leverte. Det ble døden for mange.

- Det har vist seg å være en livsfarlig strategi. De er blitt marginalisert og begrunnelsen for offentlig finansiert kringkasting er dermed falt bort.

Han legger ikke skjul på at han er optimistisk på NRKs vegne;

- Det å ha en sterk innholdsprodusent og kringkaster som ser det som sin oppgave å lage attraktivt nasjonalt innhold ser jeg absolutt behov for i framtiden. Den posisjonen tror jeg vi skal klare å beholde.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere