NA24.no

- Skal ri flere hester

NY MEDIESJEF: Espen Asheim, ny administrerende direktør i Egmont Publishing i Norge, ble torsdag presentert for de ansatte i Nydalen.
NY MEDIESJEF: Espen Asheim, ny administrerende direktør i Egmont Publishing i Norge, ble torsdag presentert for de ansatte i Nydalen. Foto: Trond Lepperød (Nettavisen)
Egmont Publishing skal omstille seg uten å gi slipp på etablerte merkevarer, sier mediehusets nye sjef.

NYDALEN (Nettavisen): -Jeg har varmet opp i to måneder. Nå er det på tide å komme i gang, sier Espen Asheim (51) utålmodig.

Torsdag ble han presentert som ny administrerende direktør i mediehuset Egmont Publishing, kjent blant annet for ukeblader som Hjemmet, Donald og Vi Menn, men også med fotfeste på digitale plattformer. Norges største forbrukernettsted på nett, Klikk.no, kjøpet av Content Marketing-aktøren Banzaii og satsingen på Buzzfeed-kloningen Superlike er eksempler på det siste.

Håndplukket

Det som er Norges største bladselskap hadde i fjor en omsetning på 1,7 milliarder kroner. Selskapet har mer enn 100 merkevarer og et solid fotfeste på glanset papir. Men hele bransjen er i endring, og den digitale satsingen blir viktigere. Det har vært krevende omstillinger i bladselskapet, og det vil komme mer, og siviløkonomen med bakgrunn blant annet fra Telenor CTV/Canal Digital Norge er håndplukket til jobben. Han er utdannet siviløkonom og kommer nå fra stillingen som konstituert konsernsjef i Bertel O. Steen Invest.

Etter at han fikk jobben i Egmont, ba han om å få sluttføre en påbegynt omstillingsjobb i Bertel O. Steen Invest før han begynte. Derfor har navnet hans vært holdt hemmelig et par måneder. Klokka 09 torsdag kom beskjeden. Da møtte han også de ansatte på et allmøte i Egmonts lokaler i Nydalen i Oslo.

- Hvorfor alt dette hemmelighetskremmeriet?

- Nei, jeg fikk arbeidsro av Egmont til å gjøre jobben ferdig der jeg var. Det var veldig allright av Egmont, sier han.

På allmøtet i Nydalen torsdag var et av spørsmålene naturlig nok hvilke ukeblader han selv leser. Han svarte med å fortelle at kona Beate leser Bonytt, Kamille, Elle og Maison og at han derfor holdes løpende orientert om hva som står der. Ekteparet har tre barn - tre tenåringssønner - og de bor i Drøbak.

- Jeg plukker opp Vi Menn av og til, og Pondus-stripa i Amta må jeg ha hver dag, og dessuten Lunch-stripa i Dagens Næringsliv.

Den siste er en norsk humorstripe laget av Børge Lund og handler om maktkamper og videverdigheter i et kontormiljø.

- Det er så altfor relevant, smiler han.

BALANSE: - Det er en balanse: fortsatt gode merkevarer og det å utforske nye digitale plattformer og segmenter, sier Espen Asheim.


- Belage oss på omstillinger

- I spekulasjonene om hvem som skulle få denne stillingen ble det sagt at det måtte bli en siviløkonom med tanke på omstillingene som skal skje framover. Hva venter av omstillinger framover?

- Vi må belage oss på at det blir omstillinger. Det må man like og være proaktiv i forhold til.

- Stillinger vil ryke og sluttpakker bli delt ut?

- Det er viktig å ligge i forkant av omstillingene. Det er det jeg har diskutert med Egmont. Folk må være villige til å utfordre seg selv og strukturene for nettopp å gjøre de tilpasninger som er nødvendig før det blir kritisk nødvendig. Der har Egmont vært flinke.

- Uavhengig av distribusjonskanaler

- Nå ser dere inntektene flytte seg fra papir til nett i økende tempo. Hva gjør dere?

- Det Egmont har vært dyktige på i alle år er å lage godt innhold til tydelig definerte målgrupper. Det har de vært gode på uavhengig av distribusjonskanaler og teknologi. Så må man hele tiden tilpasse seg de trafikkmønstre man ser. Det er ingen tvil om at de merkevarene som er i Egmont i dag kommer det til å være fokus, men så øker vi takten på digitalt innhold. Her er spørsmålene hvilke digitale konsepter, hvilke typer innhold, hvordan skal det distribueres, hvordan skal våre målgrupper få tak i det innholdet? Det er en balanse: fortsatt gode merkevarer og det å utforske nye digitale plattformer og segmenter. Men kjernevirksomheten skal vi beholde - godt innhold til tydelige målgrupper.

- Du skal ri flere hester?

-Ja.

Fikk gode rideråd

Asheim, som først og fremst er en pasjonert seiler, kan også litt om hester. Takket være kona har han lært seg å ri islandshest. Familien har to av dem. Det begynte for et par år siden. På en av de første rideturene klappet en hestekar ham på skuldra og så ham inn i øynene: “Du, du tenker ikke på ridning du?”. “Eh, nei”, svarte Asheim ærlig. Han var midt i en krevende salgs- og omstillingsprosess på jobben og hadde tankene et annet sted. “Nei, men det bør du gjøre, for ellers faller du ned og knekker nakken”, lød rådet.

- Da var jeg litt mer fokusert. Ridning er en fin avkobling. Du må være fokusert på det du holder på med, og du får tankene vekk fra alt annet. Nå bruker jeg det som en avkobling, sier han og forteller om islandshestens fem ganglag, der han ennå har til gode å beherske den raskeste, flyvende pass.

- Da fyker du av gårde, sier han.

Er Egmont Publishing et selskap som helgarderer, som er litt alle steder?

-Nei, men man utforsker kjernen. Man skal fortsatt produsere og få fram godt innhold, man skal vite mye om sine målgrupper. Alt rundt det og hvordan man skal forsterke det er i fokus.

- Hva blir ditt viktigste bidrag for at dere skal lykkes i å henge med?

LEDENDE MEDIEHUS: Espen Asheim inntar i januar sjefsstolen i Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester.


Nytt og gammelt

- Jeg har vært med på en del omstillingsarbeid opp gjennom årene. Jeg har ti års erfaring fra TV-segmentet, og jeg kjenner igjen noen av de samme problemstillingene; distribusjonsformer, prisingsstrategier, teknologierfaringer. Det andre er omstillingstakt og balansen mellom eksisterende ting og nye ting. Det er farlig å gjøre for mye av det ene eller det andre. Det er farlig å bare sitte fast med det gamle, men det er også farlig å bare gasse på med det nye. Det å balansere de to tingene tror jeg er noe av det viktigste.

Asheim går også inn i styret i Egmont-eide TV 2. Her vil han være med og utforsker grenseflatene mellom TV og digitalt innhold og se ting i sammenheng, sier han.

Fakta: Egmont Publishing og Egmont

Klikk for å åpne faktaboksen
 

Egmont Publishing er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land.

Egmont, som er organisert som en stiftelse, står bak 725 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper, blant dem Nettavisen.

Egmont Publishing ble dannet i 2013 etter fusjonen mellom Egmont Magazines, Egmont Kids Media og Egmont Hjemmet Mortensen.

Ukeblader og magasiner er den største inntektskilden for Egmont Publishing, og Asheim tror ikke det vil endre seg over natten.

Hjemmet og Vi Menn øker

- Den massen er seig. Det er lojal kundemasse. Selv om løssalget beveger seg nedover, så går abonnementsmassen opp. Det er mange muligheter der, og det er viktig å gjøre ting parallelt, sier han og viser til at Hjemmet og Vi Menn er blant bladene som øker.

- Hva er det første du gyver løs på når du begynner 7. januar?

- Det første jeg gjør er å lytte og delta så mye jeg kan. Det andre er at vi raskt setter agendaen for de omstillingsløpene som går.

- Er folk litt nervøse når det kommer en ny sjef?

-Jeg vet ikke. Det finner jeg vel ut av etter hvert. Det er mye omstilling i mange bransjer. Her virker det som om man har en kultur for omstilling. Man har vært proaktive.



Rapporter om feil i artikkelen

Mest sett siste uken

Lik NA24 her og få flere ferske økonominyheter!

Våre bloggere