NA24.no

- Stivt og jålete

Sist oppdatert:
Les medietoppenes reaksjon på det nye DN-magasinet.

Livsstilsmagasinet D2 er Dagens Næringslivs største enkeltsatsing noensinne. 31-årige Anna B. Jenssen er redaksjonssjef for det nye fredagsmagasinet, som ble storlansert torsdag.

NA 24 Propaganda - Norges ledende medienettsted

NA24 Propaganda har snakket med en rekke av medietoppene i Norge om deres syn på det nye bladet.

- Frir til annonsørene
Medieekspert Lasse Gimnes i Gimcom liker ikke nylanseringen til Dagens Næringsliv.

- D2 frir mer til annonsørene enn til leserne. Det er mitt første inntrykk. DN har jobbet i mange år med å bli bredere i forhold til businessmarkedet. Det er vel den eneste avisen som har opplagsøkning tre år på rad, og de har gjort veldig mye riktig, sier Gimnes, og legger til:

- Dette er for jålete, og ikke leservennlig nok. Det lille jeg har fått lest har gitt meg en negativ overraskelse, sier medieeksperten til NA24.

- Folkelig business
Han mener at Dagens Næringsliv er en folkelig businessmerkevare, og nå har avisens ledelse bommet på dette.

- Det er nok positiv for annonsørene på kort sikt, men etter hvert vil de bry seg om bladet vil bli lest, sier Gimnes.

Medieeksperten synes det mange flotte annonser og mange nye annonsører i D2. Dagens Næringsliv-selgerne har gjort en god innsalgsjobb, og lagt seg på en eksklusiv linje, mener Gimnes.

- Men til syvende og sist handler det om å bli lest, og jeg tror ikke dette er så bredt som utviklingen til resten av avisen, mener Gimnes.

Kan bli politisk korrekt
VG-redaktør Bernt Olufsen i en av tidenes norske mediesuksesser later ikke til å være imponert.

- Det blir helt sikkert et magasin det blir politisk korrekt å si at man liker. Så får man se hvor mye man husker av det som står der, sier VG-sjefen.

Han påpeker imidlertid at det er meget dyrt å produsere dette bladet, og langt dyrere produksjonskostnader enn det VG har lagt seg på i sine magasiner.

- Det er flott kvalitet, så det må være kostbart å produsere. Denne kvaliteten blir som natt og dag i kalkylene, sier Olufsen.

Tidligere Memo-redaktør Kristine Moody synes det er ironisk at hennes bladsatsing ble kritisert for å ha for lite livsstil, mens D2 ser ut til å ha i overkant av dette.

- Memo hadde i overkant med «reality» og ikke nok virkelighetsflukt, mens D2 kanskje har i overkant med virkelighetsflukt og lite reality, sier Moody.

Hun tror at D2 har et sterkt nok konsern i ryggen til å få bladet til å lykkes, i motsetning til hva Memo hadde.

- Ikke noe for livsglade mennesker
Klassekampen-redaktør og tidligere Etter børs-sjef i DN, Bjørgulv Braanen, synes bladet er kjemisk fritt for sting.

- Det er kanskje et litt overraskende valg, og minner meg veldig om Financial Times' How to spend it. Veldig «laid back» og med lite følelser og dramatikk. Lite å slå på gongongen for her, for å si det sånn. Det er stivt, og på grensen til kaldt, mener Braanen.

Klassekampen-redaktøren tror bladets profil er et uttrykk for den øvre middelklassens behov for selvkontroll.

- Alt skal være jævelig rent. Det er et magert og minimalistisk tidsbilde. Det er ikke sexy engang. Det mest sensuelle i bladet er faktisk annonsene til Luis Vuitton, sier han.

Han sier at lesertall vil bety noe, men at det likevel er annonsemengden som avgjøre suksessen.

- Det er ikke noe for lubne livsglade mennesker som meg, ler Braanen.

- Pretensiøst
Dagbladets mediekommentator Andreas Wiese synes D2 er i overkant pretensiøst. I en kommentar torsdag skriver han dette:

- Basert på første magasin er det lett å se designprofilen, vanskeligere å fange innholdsprofilen. Med minimalistisk design har teksten også lite å gjemme seg bak. Det syns når det i en artikkel finnes fem millioner alpinister i verden, før tallet rett under i samme artikkel har sunket med en halv million, skriver mediekommentator Andreas Wiese i Dagbladet.

Gunnar Stavrum i TV 2 Interaktiv er enig med Dagbladets kommentator. Han synes magasinet mangler temperatur og nerve.

- Det er omtrent like spennende som en glansvask, sier Stavrum til NA24 Propaganda.

Stavrum sier videre at både papir og layout minner mer om en reklamebrosjyre enn et redaksjonelt produkt. TV 2 Interaktiv-sjefen tipper videre at bladet vil forandres mye før det får en fast form.

- Bladet risikerer å tape kampen om lesernes tid. Slik det fremstår i dag er det ikke et produkt så mange vil føle at de trenger, og da kan det gå rett i søppelbøtta via stuebordet, mener Stavrum.

TV 2 Interaktiv eier 40 prosent av aksjene i NA24.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere