*Nettavisen* Økonomi.

- Stjernene er omtrent i lommen vår

Foto: Tommy Brakstad (Mediehuset Nettavisen)

Se og Hør vrakes ikke like fort som før.

25.02.14 15:51

LITTERATURHUSET I OSLO (Nettavisen): Ellen Arnstads Se og Hør har bremset det kraftige opplagsfallet.

Tallene som ble lagt fram tirsdag viser at kjendisbladet mister færre kjøpere enn tidligere.

Les også: Tre av fire har skrotet Se og Hør

Mens fredagsutgaven falt med over 29.000 blader i 2012, var fallet på «bare» rundt 5600 blader i 2013, til et opplag på 74.064.

Fenger unge kvinner

- Vi har klart å bremse en nedgang det siste året, og det er jeg meget fornøyd med. Det er faktisk en bra opplagsbrems for å si det sånn, sier Ellen Arnstad, sjefredaktør i Se og Hør, til Nettavisen.

T irsdagsutgaven hadde et gjennomsnittlig opplag på 146.064 eksemplarer, som er en nedgang på 11.315 eksemplarer sammenlignet med 2012. Da var nedgangen nesten det dobbelte.

Arnstad forteller at kjendisbladet har hatt en solid økning på digitale plattformer. To av tre lesere på mobil og nett er unge kvinner.

- Fortsatt er vi et stort lokomotiv, fortsetter hun.

Arnstad presiserer at man som redaktør av et ukeblad i dag må tenke annerledes.

- Man utvikle en ny strategi slik at man når nye brukere og lesere. Jeg tror jo fortsatt at de store merkevarene har veldig mange muligheter, sier redaktøren.

(artikkelen fortsetter under videoen)

var s=document.createElement("script");s.type="text/javascript";s.src="http://csp.picsearch.com/rest?e=OLfAv98SvaiySrR3ZiFwljFTGXDBJM0AMD2xqHGo970yVaHNi2aWJFRIOBBORn-8BiIinbxfbcRCKvuPiikxagrr7GqgH4lyMd0aRAuCfqBtbt2otgBQ9g&i="+typeof(ps);document.getElementsByTagName("head")[0].appendChild(s);

Fortsetter med to utgaver

I 2013 solgte Se og Hør 11 millioner blader. Hvert femte blad som selges i Norge er Se og Hør.

- Det er fortsatt store mengder, et veldig stort volum hver eneste uke. Ikke bare en gang i uken, men to ganger i uken, og det skal vi fortsette med, sier hun.

Les også: VG har mistet 87.480 lesere

Arnstad forteller at interessen for kjendis blant nordmenn er «større enn noensinne».

- Verden er blitt så mye mindre, og de store internasjonale stjerne er omtrent i lommen vår, med Instagram og hele den måten å publisere på. Sosiale medier har faktisk bare økt interessen for kjente personligheter, sier hun.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.