*Nettavisen* Økonomi.

- TV 2 vurderer kutt på 120 millioner

AVVISER KUTT: TV 2-sjef Olav T. Sandnes. Foto: (TV 2)

- Vi har kniven på strupen hele tiden, sier lederen i redaksjonsklubben.

TV 2 vil etter det Nettavisen erfarer foreslå at det kuttes kostnader med rundt 120 millioner kroner i 2016. Det kommer fram i en E-post som er sendt ut til de ansatte.

En stadig tøffere konkurranse og fallende interesse kan få konsekvenser for kanalen.

Klubbleder i TV 2 bekrefter forslaget til budsjettkutt.

- Budsjetter er budsjetter, dette er noe vi er vant til å forholde oss til. Dette er veldig avhengig av seertallene og hvor mye reklame vi selger. Det kan se veldig dramatisk ut, og det må være en plan om å få ned kostnader om prognosene blir en realitet. Hvis vi har gode seertall betyr prognose om kutt ingenting, sier klubbleder Henrikke Helland i TV 2s redaksjonsklubb til Nettavisen.

- Vi er litt vant til å ha is i magen på sånne budsjettframleggelser, fortsetter hun.

- Hvor vil kuttene ramme?

– Hver avdeling vil bli bedt om å se på sine kostnader. Det er ingen som blir vernet i så måte, sier Helland.

Tøffere kamp om seerne

Denne uken ble det kjent at TV 2 må gi fra seg TV-rettighetene for både sommer- og vinter-OL. TVNorge-familien vant budrunden.

- Konkurransebildet er betydelig endret etter 2009 da konsesjonsreguleringen opphørte. Vi måles mot andre kommersielle aktører hva gjelder seertall. Programavdelingen vår spår at vi skal få en sterk høst med gode seertall, sier hun.

- Har TV 2 kniven på strupen?

- Det har vi egentlig hele tiden, det er det jeg prøver å si. Det er vår hverdag. Vi måles på seertall, og sånn er det bare. Derfor er det særlig viktig at vi får på plass en avtale med staten som regulerer at vi skal drive som allmennkringkaster. Vi er en kommersiell aktør som alltid vil se kostnader opp mot resultat, sier klubbleder Henrikke Helland.

Har du nyhetstips? Tips tommy.brakstad@nettavisen.no!

TV 2-ledelsen kjenner seg ikke igjen i budsjettkuttet, men innrømmer at konkurransen er blitt tøffere.

- Det er utvilsomt mer krevende rammevilkår for kommersielle allmennkringkastere og for vår bransje generelt. Dette må også TV 2 forholde seg til. Det gjør vi blant annet gjennom å jobbe målrettet med løpende modernisering og effektivisering for å kunne sikre gjennomslagskraft for fremtiden. Men kostnadsprogrammet som det her refereres til kjenner vi ikke igjen, sier TV 2s sjefredaktør og administrerende direktør, Olav T. Sandnes, til Nettavisen.

Interessen stuper

TV 2 har lagt bak seg et halvår med svært dårlige seertall. Ifølge Kampanje det dårligste på 20 år, og det skal godt gjøres å snu utviklingen. Det slår en TV-eksspert fast.

- Jeg er overrasket over at TV 2 har falt såpass mye. Sammenlignet med fjoråret har de hatt en tilbakegang på nesten 4 prosentpoeng. Det er klart at denne utviklingen er lei, sier TV- og radiosjef Morten Wiberg i mediebyrået Carat til Nettavisen.

Wiberg påpeker at kanalen i 2014 hadde vinter-OL og fotball-VM.

- Men det har også vært en generell nedgang for TV 2. Jeg tror ikke den fallende tendensen vedvarer ut året, dog tror jeg året 2015 blir et dårligere år for TV 2 totalt. Det er umulig å hente inn det tapte, sier han.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.