NA24.no

- TV viktigere enn nett

Foto: EPA/SCANPIX
Mener det er feil at internett er en viktigere reklamekanal enn tv.

Det er fortsatt noen år til TV vil blir forbigått av nett, skal vi tro landets største mediebyrå.

Les mer her: Nett større enn TV

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

- Her har de tatt med kreti og pleti. Det nytter ikke å sammenligne epler og pærer, sier Otto Narvestad som sjef for digitale medier i Norges største mediebyrå, Carat, til NA24 Propaganda.

Han mener man må sammenligne ren merkevareannonsering for å kunne gi et riktig bilde. Da kan man ikke ta med rubrikk og oppføringer på Google.

- Slike sammenligninger prøvde man seg også på i gamle dager med gule sider og avisannonser. Det gir et feil bilde. Om noen år kan kanskje nettreklamen gå forbi TV-reklamen, sier Narvestad i Carat Interactive til NA24 Propaganda.

Interaktiv
- TV er fortsatt det mediet som får mest oppmerksomhet totalt sett. Men mediene spiller ulike roller. Vi er fokusert på helheten, sier administrerende direktør Johnny Haaberg i OmnicomMediaGroup.

TV- og radiosjef i MindShare, Thomas Høiby, mener også TV fortsatt er den viktigste kanalen. Han mener en form for interaktiv-TV vil kunne møte konkurransen fra internett.

- Interaksjonen med brukerne blir mer og mer viktig, sier Høiby.

Kanskje man i større grad også vil se en sammensmeltning av plattformene og at internett i større grad vil gå over i en klarere rolle som distributør. TV som format vil uansett bestå mener han.

Etterlyser nett
Men Høiby etterlyser større engasjement ovenfor internett hos annonsørene.

- Det er fortsatt mediebyråene som er pådrivere ovenfor annonsørene for å få dem på nett.

Han nevner at typiske ungdomsbrand som gode pådrivere til å bruke nettet som reklamekanal.

- Nett skaper engasjement, som lettere kan lede til noe, sier Johnny Haaberg i OmnicomMediaGroup.

Haaberg mener at nettet i større grad har gått fra å være en kanal i en kampanje til et samlingspunkt.

- Internett kan lettere skape respons – og det selvfølgelig letter å måle effekt. Det kan ikke TV, sier han og fortsetter, Uansett ønsker vi å se på konseptet som helhet og mer opptatt av hva de ulike kanalene kan gjøre sammen.

Trendene starter i USA
Amerikanske medier fortalte tidligere i vår at Internett-TV-seeing er en stor utfordring for de tradisjonelle TV-nettverkene. Spesielt vanskelig er det å få dem som brukte mye tid på YouTube tilbake til å se på tradisjonell TV.

- Hva er YouTube? Er det TV eller internett? Jeg tror skille mellom de to kanalene vil mindre og vanskeligere å skille i framtiden, sier Haaberg til NA24 Propaganda.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere