- Ubisofts DRM er her for å bli

- Vi vil utvikle og forbedre, sier Ubisoft.

12.04.10 15:04

Den massive kritikken biter ikke på Ubisoft, spillselskapet har ingen planer om å fjerne kopibeskyttelsen som krever at spillere må være koblet til internett, skriver Eurogamer.

Ubisoft forklarer at selskapets DRM-plattform for PC-spill, Online Services Platform, er her for å bli, men forsikrer at teknologien vil utvikle og forbedre seg.

Nettproblemer

- De fleste kommende PC-spill fra Ubisoft vil bruke Online Services Platform. Som med all netteknologi jobber vi konstant med og utvikle og forbedre den, sier en talsperson til nettsiden.

Spill utstyrt med Online Services Platform krever at spillerne konstant er koblet til nettet mens de spiller. Dersom en internettforbindelse ikke er opprettet, eller blir brutt, vil spillet ikke fungere. Spill som er i gang blir ikke satt på pause, men avslutter helt. Dermed kan spillere miste progresjonen i et spill etter siste lagring.

Dette har fått mange spillere til å reagere da lovlig kjøpte spill kan bli ubrukelige over lengre perioder dersom internettleverandøren har problemer eller Ubisofts egne servere er nede. Problemet har rammet både «Assassin's Creed 2», «Silent Hunter V» og «Settlers 7».

LES OGSÅ: Til helvete med PC-spill

Blant kommende titler fra Ubisoft finner vi «Splinter Cell: Conviction», «Pure Football», «R.U.S.E.», «TrackMania 2», «Prince of Persia: Forgotten Sands» og «Ghost Recon Future Soldier».

Foto: (Ubisoft)

Rammer lovlydige kjøpere

DRM er til for å hindre pirater fra å distribuere spillet gratis over nettet. Argumentene er lett forståelige: Penger går tapt, og man vil ha betalt for de millionene av kronene og tusenvis av timene som er brukt for å skape et spill.

Problemet er at kopibeskyttelse ofte ikke stopper piratene. Koden til Online Services Platform er allerede knekt. Dermed rammer beskyttelsen først og fremst personer som har kjøpt spillet lovlig.

I praksis er det snakk om å emulere Ubisofts servere på spillerens PC, og som gir spillet riktige svar. Dermed trenger man ikke å være koblet til internett.

Ikke først gang

Dette er ikke første gang Ubisoft har benyttet seg av kontrolversielle kopisperrer. Fra 2005 benyttet selskapet seg av programvaren Starforce, som installerte skjulte drivere på spillernes system og i mange tilfeller skapte problemer med maskinvare og kompatibilitet.

«Splinter Cell: Chaos Theory» ville for eksempel ikke kjøre på 64 bit-versjonen av Windows XP Professional i ganske lang tid. Problemet ble ikke løst før Starforce oppdaterne programvaren sin.

I 2006 annonserte Ubisoft at de droppet Starforce på grunn av klager fra forbrukerne.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.