NA24.no

- Ufattelige mengder mer innhold

(Funcom)
Sist oppdatert:
- Forbedringene i «Age of Conan» er massive, sier Funcoms Erling Ellingsen. Men kommer de for sent?

Det massive onlinerollespillet «Age of Conan: Hyborian Adventures» ble ikke den suksessen den norske spillutvikleren Funcom håpet på. Etter en braklansering med mange gode anmeldelser fra spillkritikere, begynte inntrykkene av spillet å slå alvorlige sprekker.

Funcom hadde skapt 30 innledende nivåer av svært høy kvalitet, men spillerne som beveget seg opp de øvre nivåene hadde svært lite å gjøre. Resultatet ble at spillerne fluktet fra «Conan» i stor stil, børskursen stupte og medier omtaler selskapets økonomiske situasjon i blødende ordelag. Vår egen næringslivsavis NA24 skrev om inntektsfall i Funcom så sent som i februar i år.

- Massive forbedringer

Men Funcom har ikke gitt seg, og etter en rekke mindre oppdateringer lanseres selskapet i disse dager den første utvidelsen av «Age of Conan», «Rise of the Godslayer». Vi har tatt en prat med Funcoms kommunikasjonssjef Erling Ellingsen om «Conan», utvidelsen og etterpåklokskap.

- Hva vil du si at er den største forskjellen på dagens «Age of Conan», og det spillet som først ble lansert?

- Forbedringene er massive. Vi har gitt ut over seks gratisoppdateringer siden lansering, og har gjennom dem lansert helt nye spillmekanikker, nye områder, nye eventyr og ikke minst korrigeringer på feil som var i spillet ved lansering, sier Ellingsen til Spillmagasinet.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Kommunikasjonsjefen mener forumene taler sitt eget språk om hvordan spillerne opplever «Age of Conan» to år etter lanseringen.

- Tar man en titt på forumer rundt om på nettet i dag leser man stadig om folk som har gått tilbake til «Age of Conan» og som har fått en helt ny opplevelse. Det er veldig givende for oss, og lover veldig godt nå som vi skal lansere tilleggspakken.

Godt, men for sent?

- «Age of Conan» kom i mai 2008, og til tross for gratisoppdateringene har ikke antall spillere økt vesentlig. Er dere for sent ute med «Godslayer»?

- Jeg kan ikke kommentere på abonnementstall. For oss kommer «Rise of the Godslayer» på et veldig godt tidspunkt, spesielt med den kommende lanseringen i Korea.

- Det er titusenvis av skeptiske spillere som ikke er like overbeviste (som oss) om at «Rise of the Godslayer» reiser kjerringa, hva vil du si til spillerne som fikk en dårlig opplevelse for to år siden?

- Det er umulig å sette pris på hvor mye som faktisk har skjedd de to siste årene uten å faktisk gå inn og prøve det selv. Tilbakemeldingen vi får fra både spillere og presse er at det føles som et helt annet spill. Det kjører bedre, det er ufattelige mengder mer innhold, og gameplay har på mange måter blitt gjenfødt på mange områder. Med tanke på at hvem som helst nå kan laste ned en gratis trial, for eksempel gjennom Nettavisen, er det ingen grunn til å ikke gi det en ny sjanse. Jeg synes egentlig Eurogamer sa det best allerede i fjor sommer da de kalte spillets oppdateringer «the second coming of Conan». Det er et helt år siden, og mye har skjedd siden da. Med «Rise of the Godslayer» også ute nå, vil nok «Age of Conan» fortone seg som en helt annen opplevelse for de fleste spillere.

Se lanseringstraileren til «Rise of the Godslayer»
(Artikkelen fortsetter under videoen)

- Er dagens «Age of Conan» det spillet man burde gitt ut med en gang?

- Etter to år med kontinuerlige oppdatering og videreutvikling er det klart at vi har et langt bedre produkt i dag enn i mai 2008. Slik er det nok for de fleste onlinespill. Mange har for eksempel glemt at når «World of Warcraft» lanserte i 2004 var det et svært annerledes spill - langt mindre, med klare feil og mangler. Jeg regner med også de vil si at de gjerne skulle lansert med det spillet de har i dag. Men slik fungerer ikke spillbransjen - før eller senere må man si «stopp» og si seg fornøyd med det man har slik at man kan holde et rimelig produksjonsløp.

- «Conan» er voksent, realistisk og intelligent

Erling Ellingsen er ikke i tvil om at «Age of Conan» vil gjøre et godt inntrykk på både tilbakevendene spillere og førstegangsspillere. I alle fall om han eller hun er interessert i onlinespill.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

- Hvis du er interessert i onlinespill er det ingen tvil om at «Age of Conan» bør prøves. Vi har skapt en unik onlineverden som skiller seg ut fra andre spill der ute, ved at vi er et voksent, grafisk realistisk og intelligent onlinespill. Her besøker man fantastiske områder som ser virkelig flotte ut, med utrolige detaljnivåer. Du slåss som Conan ville slåss, og detaljnivået gjenspeiles nok like godt i kampene som i områdene du besøker. Det faktum at vi fokuserer så mye på historiefortelling er også viktig, og vi stiller med historier vi tror resonnerer godt blant et voksent publikum. Det føler vi gjør oss unike i bransjen. Vi ønsket å skille oss ut med «Age of Conan» og det gjør vi fremdeles - i like stor grad som ved lansering, forklarer Ellingsen til Spillmagasinet.

Til tross for at Pål Nisja-Wilhelmsen, en av våre to Conaner på kontoret, skriver i sin omtale av «Age of Conan: Rise of the Godslayer» at det er nå er markedets beste MMORPG, er det ingen garanti for at spillet blir en suksess og at spillerne vender tilbake til i stire strømmer. Og hva da? Hvor lenge kan Funcom fortsette å tape penger på «Age of Conan»?

- «Age of Conan» er fremdeles en vesentlig satsning for oss, og jeg ønsker ikke å spekulere i hva som eventuelt kommer til å skje i fremtiden, avslutter Ellingsen.

«Age of Conan» og tilleggspakken «Rise of the Godslayer» er tilgjengelig til PC.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere