- Vi er i lykkeland

Foto: (Scanpix)

Optimismen tilbake i hardt prøvet bransje.

28.01.10 15:46

FOLKEPASSASJEN (NA24): Det var optimisme å spore da Mediedagen 2010, ble avholdt i Oslo torsdag. Redaktør og eier av Finansavisen og Kapital, Trygve Hegnar, redegjorde for utviklingen i norsk økonomi og mediebransje.

Konklusjonen er at vi lever i det han kalte et «lykkeland».

- Dette lykkelandet er her. Norsk økonomi er helt anderledes enn alle andre, sier Hegnar.

Mens landene rundt oss sliter, anslås det en vekst i bruttonasjonalproduktet på to prosent i Norge i år. Hegnar mener at vi får en todelt økonomi i Norge, hvor eksportindustrien vil slite, mens annen virksomhet vil klare seg bra. Dessuten vil renten holde seg lav.

Bra i mediene
Til tross for elendighetsbeskrivelsene om mediebransjen, la Hegnar frem tall for annonseomsetningen i Norge. Ifølge redaktøren var annonseomsetinngen i Norge i fjor på 26 milliarder kroner, noe som er en nedgang på kun 0,9 prosent. I desember isolert, viste annonseomsetningen for avisene en oppgang på fire prosent.

Avisenes fall var kun på to prosent i fjor, mens fagbladene falt ti prosent, ukebladene 14 prosent og kinoreklame med 18 prosent, sa Hegnar.

TV-annonseringen steg med tre prosent og radio steg med hele elleve prosent.

Årsaken til at mediene nok en gang øker omsetningen er at husholdningene har mer penger mellom hendene. Det betyr at de store annonsørene Tine, Rema, Stabburet og Norsk Tipping, altså de såkalte konsumentannonsørene, økte sine annonsebudsjetter klart i fjor.

- Vi har en klar indikasjon på at 2010 blir bedre. Altså bedre for aviser og fagbladene, sier Hegnar.

Økte budsjetter
Også hos markedsdirektør Arne Lambech er det optimisme å spore.

Han har tatt en ringerunde til de største annonsørene i Norge, og anslår at veksten i annonsebudsjettene for 2010 ligger på fem til ti prosent.

Det er hovedsaklig konsument og finans som vil drive oppgangen i år. I tillegg til dette opplyste markedsdirektøren at det er korte beslutninger hos annonsørene. Det betyr at mediene i beste fall kan vente seg kvartalstallsvise avtaler med storannonsørene, der det tidligere var årsavtaler.

Lambech spår at det blir økt krav til dokumentasjon, samtidig som eksperimentene vil gjøres innen onlineaktiviteter. Annonsørene vil redusere offline-aktivitetene og øke onlineaktivitetene, spår Lambech. Nordea-direktøren mener at norske forbrukere nå blir overeksponert for mediebudskap, med minst 3.000 reklameinntrykk daglig.

- Lov lite, levér mer, er budskapet Lambech har til norsk mediebransje.

Administrerende direktør Leif Aa. Fredsted i Starcom Norge spår også økt optimisme. Han viser til at det er god korrelasjon mellom husholdningskonsumet og annonseringen. I 2010 venter Statistisk Sentralbyrå fem prosents økning i husholdningenes forbruk.


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.