NA24.no

- Vi kommer til å overleve

Foto: Tommy Brakstad
Sist oppdatert:
Men journalistikken har vært for dyr, mener Media Norge-topp.

«Medier i krise: Milliardkutt og oppsigelser – Hva gjør vi?» var tittelen på en av programpostene under helgens Skup-konferansen i Tønsberg denne helgen.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Olav Mugaas stilte til debatt med eks-gravejournalist Jens M. Johansson som er på sluttpakke fra DN, Audun Solberg konserntillitsvalgt i Schibsted og lederen av Norsk Journalistlag Elin Floberghagen.

Mugaas har vært meget sentral i arbeidet med Media Norge og er i dag konserndirektør strategi og operasjonell virksomhet i Media Norge. Han kom fra stillingen som administrerende direktør i Aftenposten i 2007.

Lederen av debatten, NRKs Lars Nehru Sand, fikk til tider opp temperaturen i den store Oseberghallen som var langt unna halvfull lørdag ettermiddag.

NA24 Propaganda grep tak i den tidligere Aftenposten-sjefen og ba han dele sine tanker om utfordringene mediebransjen nå står overfor.

For dyrt
- Hva tenker du må til for at mediebransjen skal kunne snu den utviklingen man nå står ovenfor?

- Først og fremst må man håndtere kostnadsdiskusjonen, men så må det skapes vekstområder. Man greier ikke å overleve over tid hvis du bare konsentrere deg rundt kostnader, sier Olav Mugaas.

- Har det vært drevet for dyr journalistikk fram til i dag?

- Ja, det har det jo selvsagt. Det går jo alltids an å bevege kostnader nedover, men jeg synes det er en litt statisk vurdering.

Mugaas mener bransjen har tatt på seg mer kostnader enn de har trengt.

- Og nå må man ta det vekk i bakkant. Nesten alle organisasjoner er sånn, hevder han.

- Det som er det positive, sett fra en bedrifts ståsted, er at det fortsatt er ting å gjøre. Det stopper kanskje opp en måned, men så utvikler det seg ting på teknologisiden som gjør at man ser helt andre muligheter i dag enn for få år siden.

Må tenke nytt
Den tidligere Aftenposten-sjefen har jobbet i mediebransjen i over 30 år.

- Jeg har holdt på med dette siden 1978. Vi etablerte Finn rundt 1996-1997. Den utviklingen som har skjedd fra det tidspunktet og fram til i dag er helt enorm.

Han påpeker at det er langt flere medier nå enn tidligere og at publikum velger i større grad enn de gjorde tidligere.

- Det er ikke lengre sånn at man har et fundament og ståsted og at alle har samme lesemønster. Vi må være flinke til å finne produkter som treffer de ulike nisjene. Økonomi er jo et viktig område, sier han og fortsetter;

- Hvis man ser på Aftenposten så ser man en økende satsning på kultur og utenriks, som også er sånne områder. Man beveger seg nok mer spesifikt inn i lesermarkedet enn det man har gjort tidligere.

- Har bransjen tatt for lett på endringene i medievanene?

- Jeg er ikke sånn at jeg vil avskrive de satsningene som har vært gjort tidligere. Mange av dem har vært gode. Men så kan det være andre ting igjen som ikke har vært fullt så gode.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

(Saken fortsetter under bildet.)

Skal finne nye Finn
- Man må bruke de pengene man tjener til å prøve å skape noe nytt. Dagens Næringsliv har jo gjort det. De har brukt en masse penger på å satse på delområder, ikke alle har lyktes, men jeg tror det er altfor enkelt å si i bakkant at du ikke skulle ha satset.

I Media Norge har Mugaas startet to prosjekter.

- Det ene er å finne det nye Finn, som er vår lille greie. Og så er det å se på den framtidige papiravisen. Det kommer til å kreve penger, og det skal vi bruke. Vi kan ikke skjære av grenen vi sitter på.

- Hva tenker du selv som gammel Aftenposten-sjef om produktet papiravis?

- Jeg tror den har stor overlevelsesevne. Fortsatt er papir utrolig enkelt og det er heller ikke så altfor kostbart. Den kommer sikkert til å endre sin karakter. Det er åpenbart at det går et skille. Det man kan stille spørsmål rundt er forretningsmodellen. Om den holder, sier Mugaas.

Ny papirtenking
Han peker på at det de tradisjonelle papiravisene hadde et veldig konsentrert utgivelsesområde som har tatt alle annonseinntektene.

- Det tror jeg ikke fungerer lenger. Det kommer til å utvikle seg mange delprodukter og derfor så tror ikke jeg at vi står ovenfor et bortfall av papiravisene. Men vi må gjøre det mer rasjonelt enn det vi har gjort før. Vi må bort med alle de doble produksjonsmetodene og vi må jobbe mye mer sammen, sier Media-Norge toppen til NA24 Propaganda.

Hele Media Norge-etableringen er gjort med dette i tankene utdyper han.

- Det som er bra nå er at man får en distribusjon som er veldig stor. Ingen av disse avisene er store nok til å greie seg selv, så ved å slå sammen disse når man et langt større publikum. Vi kommer til å gå igjennom alle områdene som vi kan nytte fordeler på og så prøver vi å bevare journalistikken ut mot de ulike geografiene.

Rubrikk største utfordring
- Vi kan selge annonser i fellesskap. Vi kan løse teknologiske ting i fellesskap. Vi behøver ikke å jobbe så tungt som vi har gjort tidligere. Det jeg opplever som den største utfordringen er rubrikkannonsene. De er vanskeligere stilt på papir nå enn det har vært tidligere. Samtidig ser man på Aftenposten i dag er den jo stinn av boligannonser, men vi er jo ikke der at vi kommer tilbake til den omsetningen som har vært. Det er jo også en av grunnen til at vi gjør som vi gjør i disse tider, sier Mugaas.

(Saken fortsetter under bildet.)

Ingen Sareptas krukke
Mugaas minner om debatten rundt bokens død.

- Man trodde jo at den skulle forsvinne, men man selger jo mer bøker enn noen gang. Det finnes mange muligheter framover for papiravisen. Men først må vi finne forretningsmodellene.

- Hva tenker du om kuttene i eget hus i dag?

- Det finnes ingen Sareptas krukke noe sted, en utømmelig kilde. Man må få driften til å gå bra. Jeg synes diskusjonene som kommer opp i kjølvannet av dette er unyanserte. I den diskusjonen vi har hatt her i dag har vi blitt enige om at kvalitet er viktig, snakket om hva kvalitet er og hvordan man skal få det til og der stopper det. Så tar man fram kampparameteren og gjør seg klar til kamp, sier Mugaas.

- Opplever du at journalistene er for lite bevisst på de utfordringene man står ovenfor?

- Nei, jeg gjør ikke det. Vi altså et veldig godt samarbeid i organisasjonene. Det har fungert veldig bra. Vi er alle litt fortvilet og vi jobber alle med å finne løsningen. Jeg opplever ikke at det er kos med misnøye, sier Mugaas.

Schibsted vil overleve
- Hva tenker du når ansatte i konsernets egne medier stiller spørsmål om konkurs?

- Schibsted vil bestå. Man har tidligere vist at man klarer å håndtere slike situasjoner. Konsernet er fortsatt en av de mediehusene hvor det fortsatt renner penger inn, ikke bare penger ut. I en rekke av mastodontene man ser i USA og Europa kan man fort få inntrykk av at det ikke akkurat er slik. Inntektene stopper, konstaterer Mugaas som slår fast:

- Vi kommer til å overleve, men vi gjør det ikke uten at vi må gjøre forandringer.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere