*Nettavisen* Økonomi.

- Vi krysser fingrene for gullet

Silje Urke Antonsen er med i gullfinalen for Trigger. Hun er The Human App for djuice i kategorien for beste nordiske kampanje. Foto: (djuice)

Tre byråer hevder seg for Norge i SABRE Awards.

Finalistene og de første vinnerne i SABRE Awards, en av verdens største PR-konkurranser med over 2000 bidrag fra hele 28 land, er klare. Trigger Oslo har allerede vunnet to Silver Sabres, og er videre med to nominasjoner når det gjeveste gullet skal deles ut i Brussel 31. mai.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Totalt tre norske byråer videre
I tillegg til Trigger er de norske avdelingene av Gambit Hill Knowlton og Burson-Marsteller fortsatt med i kampen om europeisk PR-gull. Gambit har et bidrag videre i kategorien Integrated marketing for sitt arbeid med DNB, mens Burson-Marsteller kjemper om gullet i to kategorier, Travel and Tourism for sitt arbeid med Scandic Hotels og Government Agencies, for sitt arbeid med Helsedirektoratet.

– Stor ære å bli nominert
– Vi føler at det er en stor ære å bli nominert i SABRE Awards hvor vi faktisk konkurrerer med alle PR-byråene i hele Europa. Dette er en solid anerkjennelse av det arbeidet vi gjør, og de resultatene vi får til sammen ved våre kunder. Jeg er meget stolt av mine dyktige medarbeidere. Nå krysser vi fingrene for gullet, sier Sigurd Grytten, administrerende direktør i Burson-Marsteller Oslo til NA24 Propaganda.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jon-Michael Josefsen/ Scanpix

– Det er alltid morsomt å bli lagt merke til internasjonalt. DNB 11.11-kampanjen var utrolig moro å jobbe med. Vi fikk en krevende og ambisiøs utfordring av DNB, og vi er stolte av hvordan dette ble løst sier Ole Tom Nomeland, administrerende direktør i Gambit Hill Knowlton til NA24 Propaganda.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Gambit Hill & Knowlton

– Vi er heldige som har en modig kunde, som lot oss tenke stort. Engasjementet som ble skapt i denne kampanjen har gitt DNB anerkjennelse over hele verden, og er blant annet ett av suksesscasene Facebook selv bruker. DNB vant også prisen for «Beste kundeengasjement» under årets Social Media Days her hjemme, sier Nomeland.

Trigger tar mest
Med sine to Silver Sabres og to finalister i Gold Sabres er Trigger det norske byrået som biter best fra seg i den største av de europeiske PR-konkurransene.

– Det er inspirerende å få bekreftet at den faglige tilnærmingen vår resulterer i jobber som ikke står tilbake for det som leveres på den internasjonale arenaen. Dette smaker rett og slett veldig godt, sier Preben Carlsen, daglig leder i Trigger Oslo i en melding.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Trigger Oslo.

Trigger eneste norske med seier i Silver Sabres
Trigger er det eneste norske byrået som allerede har sikret seg gevinst under SABRE Awards så langt. Med to Silver Sabres er Trigger garantert edelt metall under prisutdelingen i Brussel. Trigger vant kategorien Sponsorship med Klimalandskampen for IKEA Norge og WWFs Earth Hour.

– Bærekraft er en av de fire hjørnesteinene i IKEAs globale strategi. For oss er det spesielt hyggelig at en kampanje med bærekraftfokusnes blir lagt merke til. At en milliard mennesker over hele verden slukker lyset, gir en kraftfull beskjed om at folk ønsker en annen fremtid, sier Nina Schefte, leder for bærekraft i IKEA Norge i meldingen.

I tillegg vant Trigger prisen for beste Special Event med Soup Nazi for Stabburet.

– I fjor skapte vi suppefeber i Norge, da Trigger hjalp oss med å få The Soup Nazi fra Seinfeld til å servere våre nye Kokkeklare supper i et «pop up» -suppekjøkken i Oslo. Dette ble på alle måter vellykket og skapte et stort engasjement. Det er gøy å se at måten vi gjorde det på også får anerkjennelse utenfor Norge, sier Inger Marie F. Ingdahl, kommunikasjonssjef i Stabburet i meldingen.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Kan bli best i Norden
I gullfinalen er Trigger videre med The Human App for djuice i kategorien for beste nordiske kampanje.

– Det er kjempegøy at jobben vi gjør blir lagt merke til ute i Europa. Å være blant Nordens fem beste PR-kampanjer i fjor, og det eneste norske bidraget i finalen, er i seg selv en kjempestor fjær i hatten for oss, sier leder i djuice June Paulsen i meldingen.

Bruker hodet
Trigger er også videre i kategorien Social Corporate Responsibility med Bruk Hue for Telenor.

– Digital mobbing og nettsjikane er et alvorlig problem for dem som rammes av det. Som Norges største leverandør av Internett og mobiltelefoni er det svært viktig for Telenor å jobbe målrettet for å skape trygghet for barn og unge på nett og mobil. Vi har nå besøkt ungdomsskoler over hele Norge med Bruk Hue-kampanjen. Ni av ti elever som har hatt besøk av « Bruk Hue» sier at de vet hva de kan gjøre for å unngå digital mobbing, og like mange vet hvor de kan henvende seg for å få hjelp. Det er svært motiverende å se at det nytter, og at vårt arbeid blir lagt merke til i europeisk sammenheng gir oss inspirasjon i det videre arbeidet, sier Kristine Meek, leder for samfunnsansvar i Telenor Norge i meldingen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.