- Virker som Kjos er i underholdnings-bransjen

Bjørn Kjos, Norwegian Air Shuttle

Bjørn Kjos, Norwegian Air Shuttle Foto: Roald, Berit (Scanpix)

SAS-sjefen langer ut mot Norwegians Bjørn Kjos.

23.07.10 09:30

Norwegian har nylig inngått en avtale om å kjøpe 63 nye fly og kan vise til stor trafikkvekst. I tillegg stjeler de markedsandeler fra erkekonkurrenten SAS.

Nå slår SAS-sjefen Mads Jansson tilbake på Norwegian-sjefen Bjørn Kjos sine utspill om SAS i media. Han legger til rette for full mediekrig i fredagens utgave av Dagens Næringsliv (DN).

Ikke uventet slår Norwegian tilbake.

- Underholdningsbransjen
- Kjos virker mer å være i kommunikasjons- og underholdningsbransjen enn i flybransjen, sier en sarkastisk Mats Jansson til DN.

Han reagerer på de siste utspillene fra Kjos om at SAS flyr med gamle, utdaterte fly som har fått Jansson til å se rødt. Han mener SAS sin flåte er up-to-date.

Likevel er det ikke å fornekte at SAS knapt har tjent penger siden 90-tallet, selv om eierne har investert milliarder. Konsernet har også måttet kvitte seg med tusener av ansatte, og de 30.000 ansatte har blitt til 18.000 i løpet av ti år.

- Ulønnsom vekst
SAS har nylig stabilisert inntektene og yielden, mens Norwegian viser en mer negativ utvikling.

- Jeg vil ha lønnsom vekst. Vår konkurrent Norwegian ser ut til å prioritere ulønnsom vekst, noe jeg ser på resultatene, konstaterer Jansson overfor DN.

- Kun SAS kan løpe til staten
Jansson er overrasket over det han kaller «ukritiske journalister» som svelger Norwegians PR-budskap, og refererer til konkurrentens planer om langdistansefly.

Norwegian stiller seg uforstående til SAS-sjefens kritikk.

- Bjørn Kjos har fortalt om de forretningsplanene Norwegian har fremover, både med hensyn til nye fly og langdistanse. At SAS-sjefen kaller det for «underholdning» får stå for hans egen regning. (...) Som kjent kan ikke vi løpe til staten for å hente inn penger – vi er nødt til å tjene pengene selv. SAS’ konsernsjefs uttalelser bør ses i det perspektivet, sier Norwegians kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til DN.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.