NA24.no

Try-triumf i Gullblyanten

Foto: André Clark Utvik (NA24)
Sist oppdatert:
Vant fire gull for bilimportør Harald A. Møller AS fredag kveld under årets Gullblyanten.

Bransjens kanskje mest lønnsomme byrå ble også det mestvinnende.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Try reklamebyrå vant i kategoriene Radio, Integrert kampanje, DM og Art direction.

Kitchen, McCann og Dinamo gjorde det også skarpt med to gull hver.

Tre fikk to gull
Kitchen, som ble nummer to i den totale medaljeutregningen, vant i utendørskategorien for kunden Fretex, samt i kategorien Annen reklame for Norwegian. McCann vant gull i de to prestisjekategoriene Film og Print, begge for StatoilHydro og kampanjen «Morgendagens helter». Dinamo vant gull i Interaktive medier annonser for VisitDenmark, og i Samfunnsinformasjon med en kampanje for Leger Uten Grenser.

- Ingen kreativitetskrise
De fem siste gullmedaljene ble fordelt slik: SMFB med en kampanjeside for Tele2 i kategorien Interaktive medier kampanjesider. DDB fikk gull i tekst for annonseserien til NBBL. Norrøna Sport AS vant gull med en annonse for Norrøna Sport AS (inhouse) i Grafisk design åpen klasse. Designbyrået Anti vant gull for sin egen identitet i kategorien Grafisk design identiteter, mens gullet for Elevarbeid gikk til westerdalselevene Linn Belck-Olsen, Tonje Schøyen Ertzaas og Lars Ove Løe Holøyen, med en jobb for Betsson.

– Det virker ikke som finanskrisen har ført til noen kreativitetskrise rundt i reklame- og designbyråene. Nivået blant de premierte arbeidene i årets versjon av Gullblyanten holder i hvert fall jevnt over et høyt nivå. Og fulle idékontoer forrenter seg vanen tro i premier, anerkjennelse og misunnelige bransjekollegaer, uttaler juryoberst Odd Einar Hennøy, i en pressemelding.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Kvinnelig ærespris
Kreativt Forums Ærespris tildeles «personer som ved sin kreative virksomhet gjennom flere år har vært med på å heve nivået på norsk reklame». I år gikk prisen til Dagmar Kollstrøm, partner og gründer i byrået Ernö. I juryens begrunnelse heter det blant annet:

«Årets æresprisvinner går til en bunnsolid kreatør som gjennom sin grundighet og hardt arbeid, har levert langsiktige konsepter og kreativ tenkning for store seriøse oppdragsgivere som de fleste andre hadde gitt opp håpet om å få lage så fine reklameløsninger for. Det er heller ikke å ta for hardt i å påstå at fire av landets reklamebyråer hadde en solid kreativ oppblomstring nettopp da årets vinner var med på laget.»

Kollstrøm arbeidet i byråene BBDO og Ogilvy før hun var med på å starte byrået Ernö.

Favorittkunden er begravelsesbyrå
Kreativt Forums Kundepris gikk til Jølstad begravelsesbyrå, som har blitt premiert i Gullblyanten atskillige ganger de siste årene for en rekke annonser utviklet av Virtual Garden (i år ble resultatet et diplom).

Det deles også ut en rekke spesialpriser i Gullblyanten som i år samlet mer enn 800 deltakere:

Best
Annonsekonkurransen Aftenposten Best ble vunnet av DDB Oslo med en annonse for Statkraft.

UTprisen
Utendørsprisen fra JCDecaux ble vunnet av Kitchen men en jobb for Djuice.

Våghalsen
TVNorge-prisen Våghalsen, som premierer den dristige reklamen, gikk i år til Schjærven med en film for sportskjeden XXL.

Best Yet
Ungdomskonkurransen Best YET (Young European Team) ble vunnet av Finn Knudsen og Eirik Sørensen fra byrået Dist Norge.

875 jobber ble vurdert i årets konkurranse, noe som resulterte i 15 gull, 20 sølv, 13 bronse og 35 diplomer, alt i alt 83 premierte arbeider, elevarbeider inkludert.

Det ble ikke utdelt Gull i de tre kategoriene Grafisk design pakninger, Grafisk design helhetlige konsepter eller Interaktive medier andre plattformer.

Her kan du se alle vinnerjobbene.

Og her er en av Trys vinnerjobber:

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere