NA24.no

Mistet 9 av 10 lesere

Sist oppdatert:
The Times begynte med betaling for sin nettavis og mistet nesten alle sine lesere.

På under tre uker har den britiske avisen The Times mistet 90 prosent av sin trafikk basert på beregninger som The Guardian har gjort.

Fra og med den 15.juni ble alle lesere av The Times og Sunday Times på nett sendt til en registreringsside hvor man måtte betale for å få tilgang til avisen. Det har ført til en massiv tilbakegang for avisen.

Gratis tilgang for avisabonnenter
Selv om rundt 150 000 abonnenter på printavisen har fått gratis tilgang til nettutgaven så viser beregninger som The Guardian har gjort at det totale lesertallet har gått ned til 196 000 daglige lesere - ned fra 1,2 millioner før omleggingen.

Guardian har også prøvd å beregne hvor mange reelle lesere man har av sin betalversjon og beregnet dette til 85 000 - rundt 1 prosent av den totale lesingen av nettaviser i Storbritannia. Det er en nedgang på 93 prosent fra mai.

Vil tjene 1,2 millioner pund
I følge tall som den tidligere Times-journalisten Dan Sabbagh har beregnet for paidcontent:uk så har man klart å få 15 000 reelle betalende lesere av avisen på nett. Noe som vil bety en årlig inntekt på 1,2 millioner pund.

Motsatt strategi fra motemagasinene
Som Trebro har kommentert under i vårt kommentarfelt så er det ikke nødvendigvis en strategi som vil fungere i Norge.

- For å tjene penger må aviser ol tilby et godt tilbud gratis og supplere dette med tjenester folk er villige til å betale for. Det er viktig at ikke tjenester som brukere er vant med skal være gratis forsvinner, finn på nye ting vi er villige til å betale for. Det tar tid før nettbrukeren blir vant med det, men med tiden tror jeg det vil være vanligere enn i dag!

Dette har også amerikanske motemagsiner tenkt på:

Slik skal motemagasinene overleve

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere