*Nettavisen* Økonomi.

Advarer TV 2 mot «Hotel Cæsar»

FORVENTER BEDRE SEERTALL: TV-ekspert Ruben Solbakk Lisøy i mediebyrået MEC er ikke fornøyd med seertallene «Hotel Cæsar» nå leverer. Foto: Tommy H. S. Brakstad

Seerne både eldes og forsvinner i hopetall.

På tross av fallende interesse for «Hotel Cæsar», velger TV 2 nå å satse på en ny runde med såpeserien.

Les mer: Mer «Cæsar» på TV 2

Siden toppårene på begynnelsen av 2000-tallet har seertallene stupt, og siden 2010 har alderen på seerne økt kraftig.

Over halvparten av seerne til såpeserien er over 60 år.

– Det gjør at man kan stille seg spørsmålet om TV-serien har livets rett. Jeg mistenker at det er del nostalgi knyttet til dette valget, sier TV-ekspert Ruben Solbakk Lisøy i mediebyrået MEC til Nettavisen.

Lisøy sier at «Hotel Cæsar» i det siste har hatt 244.000 seere i snitt.

– Det begynner å nærme seg et farlig lavt tall på når det er verdt å produsere. TV 2 skryter av de har verdens beste og mest lojale fanskare. Det kan se ut til at det begynner å bli tynt i rekken, fortsetter TV-eksperten.

Reklamekjøpere mister interessen

Første episode av «Hotel Cæsar» ble sendt høsten 1998, og serien er den lengstlevende såpeserien i Skandinavia igjennom tidene.

I mediebyrået Carat har man problemer med å få solgt TV-reklame til programmer med få og eldre seere.

(Saken fortsetter under grafen.)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Carat


– Skal serien fortsette utover 2017 så må nok TV 2 snu seerprofilen, sier Per Christian Strand Teslo i mediebyrået Carat til Nettavisen.

– Tror du det er mulig?

– Det tror jeg er veldig vanskelig. Det er litt spesielt at de ønsker å satse videre på en TV-serie som har såpass gamle seere, og som reklamekjøperne begynner å miste interessen for, fortsetter Teslo.

«Hotel Cæsar» er produsert av Metronome Spartacus, og det meste av serien spilles inn i selskapets studioer på Gamle Myrens Verksted på Torshov i Oslo.

«Cæsar» skal bli mer attraktivt

TV 2 forteller at det å gi grønt lys til et programserie er alltid sammensatt, også for «Hotel Cæsar».

– At seertallene har sunket siden «Cæsar» startet for 17 år siden har sin naturlig forklaring i at det er en ny mediehverdag. Blant annet konsumeres TV-drama på en annen måte enn før, som for eksempel på Sumo hvor serien er veldig populært, sier dramasjef Christopher Haug i TV 2 til Nettavisen.

Les også: Cæsar-fans trygler TV 2

– Vi ønsker alltid høyest mulig seertall og sånn sett skulle vi selvfølgelig ønske at «Hotel Cæsar» hadde enda høyere tall dette året. Vi kan dessverre ikke se inn i fremtiden og som med alle andre program står vi overfor utfordringer i forhold til å kapre seere. Når det er sagt er vår vurdering, ut ifra de justeringer «Hotel Cæsar» har gjort og skal gjøre, at vi skal klare det, sier Haug i TV 2.

Han tror «Hotel Cæsar» blir enda mer attraktivt for både unge og gamle i året som kommer

TV 2 har totalt brukt over en milliard kroner på å kjøpe senderettighetene til serien, omtrent 100 millioner årlig, ifølge Aftenposten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Carat

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag