NA24.no

Alt går bedre i Drammen

Sist oppdatert:
Elvebyen har stor suksess med å bedre sitt omdømme.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Bare Sandnes i Rogland hadde større befolkningstilvekst enn Drammen i fjor. Boligprisene stiger, kulturlivet blomstrer og næringslivet er i vekst etter at byens politikere og næringsliv slo sine pjalter sammen for å bedre byens omdømme.

Denne uka lå et lekkert fotomagasin som innstikk i Norges største avis, VG, hvor sju fotografer i Drammen hadde bildelagt alle byens attraksjoner, både nye og gamle. Utgiver var Omdømmeprosjektet i Drammen og Byen Vår Drammen AS.

Fram til 2011
Prosjektet startet i i 2005 og skal pågå helt fram til 2011, forteller daglig leder i Byen Vår Drammen AS, Per Øyvind Mørk, til NA24 Propaganda. 52 partnere har slått seg sammen om prosjektet, og resultatene har ikke uteblitt etter at byen bestemte seg for å lage et kulturelt landskap langs Drammenselva:

- Befolkningen øker. Nest største vekst av norske byer i 2007.

- Boligprisene stiger og ligger høyt oppe på landsstatistikken.

- Og sist, men ikke minst: Drammens omdømme stiger i befolkningen. - Det siste går imidlertid saktere enn de første faktorene, sier Mørk, og legger til: Drammens rykte tar det tid å forbedre. Mytene om byen som et veikryss på vei til Vestfold har vært mange og seiglivete.

Men Drammen vet hva de gjør. I forbindelse med omdømmeprosjektet har de også laget en egen DVD - massespedd og rettet mot mulige innflyttere og bedrifter som kunne tenkes å være interessert i å etablere seg en halv times vei fra landets hovedstad. Ikke minst har Oslofolk vært en sentral målgruppe. Og jobben har gitt resultater.

Godt eksempel
- Drammen er et eksempel til etterfølgelse, sier omdømmerådgiver Nils M. Apeland til NA24 Propaganda. - Ikke minst fordi de har hatt en god analyse til grunn for arbeidet. Du får ikke en bedre by av å sette jobben bort til et reklamebyrå.

- Drammens politikere og næringsliv har skjønt viktigheten av samarbeid. De renset opp en skitten og utskjelt elv, skapte et kulturelt landskap på begge sider, renoverte torg og ga næringsgrunnlag for nye og spennende restauranter. Eksemplene på det de har gjort er mange, og jeg tror dette bare er begynnelsen på en løpende prosess rundt om i det kommunale Norge. Det er slike tiltak som gjør steder attraktive, sier Apeland.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere