*Nettavisen* Økonomi.

Altibox har rundet 250.000

Leif Aarthun Ims,Administrerende direktør Altibox as Foto: (Altibox as)

Kraftig vekst for leverandøren.

30.08.11 13:04

Altibox har nå rundet 250 000 kunder. Det er en vekst på 25 prosent siden sommeren i fjor. Den sterke kundeveksten, samt det at dagens kunder kjøper flere tjenester, har resultert i at driftsresultatet for Lyses telekomvirksomhet viser overskudd tidligere enn forventet.

Les også: Altibox velger NetCom

Økning på 27.000
Fra 500 kunder i oppstarten i 2002 til 250 000 kunder i dag betyr en gjennomsnittlig kundevekst på over 27 000 per år.

- Disse tallene er meget gledelige. Å runde 250 000 kunder er noe vi kan slå oss selv på brystet over og være litt stolte av. Ikke minst viser kundeveksten at vi leverer et bærekraftig og stadig mer attraktivt produkt hvor utviklingsmulighetene er store, forteller Leif Aarthun Ims, administrerende direktør for Altibox i en melding.

Les også: Raser mot Altibox

Trenden viser at de som har vært kunder lengst, er de som kjøper flere tjenester fra fiberleverandøren. I gjennomsnitt kjøpte Altibox-kundene produkter for 740 kroner i måneden ekskludert mva første halvår i år. I fjor lå tilsvarende tall på 700. I Rogaland, hvor Altibox først startet, betaler kunder i gjennomsnitt 856 kroner i måneden ekskludert mva.

Filmportal
- Filmportalen til Altibox er et godt eksempel som viser at kundene kjøper flere produkter nå enn tidligere. Vi slår nye rekorder hver uke med tanke på antall utleide filmer, og vi kommer til å selge langt mer enn vi hadde budsjettert for i 2011, opplyser Ims.

Les også: Altibox utvider TV-tilbudet

- Vi vet at vi gjør noe riktig når vi får stadig flere kunder, og kundene våre er Norges mest fornøyde bredbåndskunder ifølge en undersøkelse av Epsi, legger Altibox-direktøren til.

Les også: Gir TV-kunder radiokanaler

Altibox AS er en del av Lyse-konsernet. Toril Nag, konserndirektør og styreleder i Altibox Telekom, ser også svært positivt på utviklingen.

- Da vi startet opp i 2002 var vi klare på at det tar syv til åtte år før en fiberkunde er lønnsom. Når vi allerede etter ni år, og mens vi fortsatt er i kraftig vekst, leverer positive driftsresultattall, så viser det at vi allerede da guidet riktig, sier Nag i meldingen.

Godt resultat
Resultatet før renter, skatt og avskrivninger er på 181 millioner kroner, en økning på 112 prosent fra samme periode i fjor.

- Infrastrukturutbygging og utvikling av tjenester for den krever betydelige investeringer, men som for energidelen av virksomheten vil den over tid gi betydelig overskudd, legger konserndirektøren til.

Les også: Ga etter for Facebook-aksjon

Konserndirektøren understreker dette siste poenget:

- Hadde vi sluttet å investere i nye felt i dag, ville resultatene våre blitt svært hyggelige i løpet av et år. Vår ambisjon er på lang sikt å sikre våre eiere en god avkastning. Derfor vil vi fortsette å investere i nye kunder, noe som er interessant i et investorperspektiv, men også samfunnsøkonomisk. En kunnskapsnasjon uten effektiv infrastruktur for kommunikasjon vil ikke ha en slik posisjon særlig lenge, fastslår hun.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.