NA24.no

Anmeldelse: «Red Steel 2»

(Ubisoft)
Sist oppdatert:
Skytespillet «Red Steel 2» er et av de beste Wii-spillene noensinne.

Utvikler- og utgiverkjempen Ubisoft er virkelig i form for tiden. Før jul fikk vi servert fantastiske «Assassin’s Creed 2», snart kommer det lovende «Splinter Cell: Conviction» og nå er det strålende «Red Steel 2» her.

LES OGSÅ: TEST: Nintendo DSi XL
OG: Gikk ned 60 kilo med «Wii Fit»

Akkurat som med «Assassin’s Creed», gir Ubisoft inntrykk av å ha gått gjennom og tatt hensyn til all kritikken som ble rettet mot originalen. Faktisk har de gått såpass hardt til verks at med unntak av navnet, har «Red Steel» og «Red Steel 2» lite med hverandre å gjøre.

Syltynn historie

«Red Steel 2» handler om en samuraicowboy som vender tilbake til hjembyen sin, Caldera, etter å ha vært utvist i fem år. Byen blir plaget av motorsykkelgjengen Jackals og din oppgave er å stoppe dem.

Se gameplay fra «Red Steel 2»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Historien er nøyaktig så tynn og lite viktig som det høres ut som, og heldigvis spiller det liten rolle. Kampsystemet i «Red Steel 2» er så gjennomført at det, sammen med for det meste glimrende oppdrag og varierte fiender, sørger for en knallgod spillopplevelse.

Gode sverdkamper

Akkurat som i «Red Steel» kan du bruke et sverd og slåssingen fungerer mye bedre nå, takket være Wii MotionPlus (som forøvrig er påkrevd for å spille) er styringen mer presis. Etter hvert som du behersker de mange teknikkene og gjennomtenkte spesialangrepene, blir feidene spesielt artige og engasjerende.

PRESIST: «Red Steel 2» krever Wii MotionPlus, som sørger for at systemet måler bevegelsene dine mye mer presist enn tidligere.
PRESIST: «Red Steel 2» krever Wii MotionPlus, som sørger for at systemet måler bevegelsene dine mye mer presist enn tidligere.

Du føler virkelig at det er du som styrer og «Red Steel 2» stiller kjapt til dels store krav. Fiendene krever etter hvert at du kan forsvare deg, vet hvilke angrep som fungerer best når, og du må hele tiden veksle mellom hvilken motstander du fokuserer på.

Mange taktikker

Helten vår har også tilgang på diverse skytevåpen, noe Ubisoft har utnyttet til det fulle. Utviklerne elsker å sende ulike fiender mot deg og så må du finne ut av hvilken rekkefølge det er best å ta dem i. For eksempel kan det være lurt å myke opp de kraftigere motstanderne med en gønner, mens du hakker løs på pysene med sverdet.

Alt dette utspiller seg i noen av de lekreste omgivelsene vi noensinne har sett på Wii, «Red Steel 2» benytter en stilig tegnet grafikk og flyter som en drøm. Caldera er en kombinasjon mellom en japansk landsby og hypermoderne storby, og du møter alt fra stilige ninjaer, sheriffer og til motstandere som hører mest hjemme på en S&M-klubb.

Det kan lønne seg å knerte de tøffeste fiendene med skytevåpen, og konsentrere sverdkampene om de øvrige fiendene.
Det kan lønne seg å knerte de tøffeste fiendene med skytevåpen, og konsentrere sverdkampene om de øvrige fiendene.

Litt kluss

Dessverre er ikke Ubisoft helt i mål, men det er ikke langt unna. Det største problemet er at teknikken ikke bestandig henger helt med. Kontrollen ligger noen ganger foran det som skjer på skjermen, og det er litt for lett å miste styringen når siktet nærmer seg bildekanten.

Et annet minus er at «Red Steel 2» av og til blir litt ensformig. For å komme deg gjennom historien må du løse ulike oppdrag, og både oppdragstyper og brett blir resirkulert. Heldigvis klarer spillet likevel å være såpass artig at det aldri tar lang tid før du er tilbake.

En sikker vinner

Alt i alt er «Red Steel 2» Wiis sterkeste kort denne våren, de rundt ti timene jeg brukte på spillet er de artigste jeg har hatt med noe Wii-spill på lang tid. Spillet er lekkert, stilig, flyter som en drøm, har et glimrende kontrollsystem og et strålende kampsystem.

Se bildene fra «Red Steel 2»:

3100

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere