*Nettavisen* Økonomi.

Anmeldelse: «Split/Second»

«Split/Second» er det perfekte sommerspill.

27.05.10 12:59

Firhjulingspillet «Pure» var en av 2008s store overraskelser. Britiske Black Rock Studio serverte et underholdende, utfordrende og variert spill, med et lettfattelig men likevel dypt kontroll- og triksesystem.

HTML EMBED

Mario Kart møter actionfilmer

Nå er de tilbake og «Split/Second» bare understreker at selskapet kan å lage spill som er gøy. Riktignok er det litt rusk i maskineriet og alt er ikke helt tipp topp, men av og til er ikke det så viktig.

«Split/Second» beskrives best som en blanding av de gamle «Burnout»-spillene og «Mario Kart», forskjellen er at våpenet her er selve banen. Du styrer ulike biler hvis design er inspirert av det beste den virkelige verden har å by på, og etter hvert som du utfører diverse stunt eller kjører stilig lader du opp energi.

Uforutsigbart og intenst

Ved bestemte steder på spillets tolv baner kan energien brukes til å utløse feller, med det mål for øyet å ødelegge for konkurrentene. Timing er viktig og jo mer energi du har spart opp, jo heftigere feller kan du løse ut. Motstanderne kan gjøre det samme, løpene er med andre ord uforutsigbare og du må hele tiden passe på.

Se bildene av «Split/Second»:
(Artikkelen fortsetter under bildekarusellen)

3297

Black Rock har latt seg inspirere av filmens verden, for selv de mest puslete fellene får det meste til å blekne - vi snakker blant annet eksploderende bygninger, hangarskip som går i oppløsning og flytårn som raser. Heldigvis er det i de aller fleste tilfeller mulig å komme seg unna, så lenge man er dyktig nok.

Du kommer til å sitte med hjerte i halsen der bilen din slenger rundt og du så vidt unngår den ene fellen etter den andre, jeg kan knapt huske sist gang jeg spilte et så intenst bilspill.

På kanten

Konkurrentene dine gjør ikke jobben noe lettere, maskinen presser deg til det ytterste og forlanger kjapt at du vet hva du driver med. Du må lære deg hvilke feller som skal utløses når og riktig linje gjennom svingene, og en nennsom hånd må til. Det skal lite til før du begynner å sladde, noe som gjør så du mister hastighet og blir et lett bytte. Sladding er typisk nok en av måtene du lader opp energi på, så du må prioritere.

Klikk på bildet for å forstørre.

Jeg vil ikke gå så langt som å kalle «Split/Second» skikkelig vanskelig, men det er utfordrende, og enkelte konkurranser er såpass at det bare er hundredeler som skiller første- og andreplass. Enkelte løp er så deilige å vinne at du kommer til å stå i sofaen og skrike av glede, etter å ha tilbrakt de foregående minuttene helt på kanten av setet.

Variert innhold

Akkurat som «Pure» er «Split/Second» variert, både når det gjelder de tolv strålende designede banene og spillmodusene. Blant annet er du innom en havn, en flykirkegård og en fjell-landsby, og du skal konkurrere i å komme først i mål, få best tid, hvem som blir slått ut sist, å passere flest trailere med eksploderende tønner og unngå et hissig angrepshelikopter lengst mulig.

Se gameplay fra «Split/Second»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Sistnevnte er uten tvil min favoritt og vedkommende som fant den på bør få en pris. Et angrepshelikopter fullastet med raketter henger hele tiden over deg, og så skal du unngå å bli truffet. Broren til denne modusen, hvor du angriper, er for øvrig like artig.

Mye taktikk

«Split/Second» ser muligens ut som et overfladisk arkadebilspill, men som vanlig skal man ikke skue hunden på hårene. Etter hvert som du lærer deg hvor de ulike fellene, snarveiene og ruteendringene er, åpner en rekke taktikker seg og du må hele tiden velge.

De vanlige løpene er heller ikke så simple som de kan virke som, ofte er det bedre å være den som jager istedenfor den som blir jaget. Ved å ligge bak lader du lettere opp energi og du har bedre kontroll på hva som skjer, men samtidig er det fare for at du aldri rekker å ta igjen den eller de som er foran.

Frustrerende motstandere

Dessverre er det ikke bestandig ferdigheter som avgjør om du vinner eller ikke, for å balansere spillet har Black Rock gjort motstanderne litt raskere enn deg når de ligger bak. Resultatet er for det meste den tidligere nevnte og veldig positive harde konkurransen, men av og til slår systemet sprekker og du har ingen sjanse til å vinne.

Se hvordan bilene og banene ble skapt i «Split/Second»:
(Artikkelen fortsetter under videoen)

HTML EMBED

Et annet minus er at «Split/Second» etter hvert blir ensformig. Tolv baner er litt for lite og etter hvert føles løpene i enspillerdelen som (gode) repriser. Flerspillerdelen derimot, som både lar deg konkurrere lokalt og over nett, sliter ikke med dette. Jeg har mistet tellingen på hvor mange løp jeg har kjørt mot kompiser mens jeg har testet spillet, dette er min nye flerspillerfavoritt.

Klar anbefaling

Alt i alt er «Split/Second» et spill jeg anbefaler på det varmeste, også til de som vanligvis ikke er glad i bilspill. Det er utfordrende, engasjerende, intenst, uforutsigbart, actionfullt, taktisk og byr på strålende designede baner og varierte spillmoduser. Med litt flere baner og mer rettferdige motstandere hadde det vært en het kandidat til toppkarakteren.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.