Gå til sidens hovedinnhold

Annonsefallet fortsetter

Færre annonsesider i USA.

Omsetningen på amerikanske magasinannonser falt med mer enn 8 prosent i andre kvartal. Og størst fall opplevere annonsemarkedet for bil og data ifølge en rapport fra Publishers Information Bureau som ble lansert torsdag, skriver New York Times.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

I 2007 var det en svak nedgang i salget av annonsesider på 0,8 prosent. I første kvartal var nedgangen på 6,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. I andre kvartal var nedgangen på 8,2 prosent.

- Det amerikanske markedet er nokså atypisk og jeg tror derfor ikke vi vil se disse trendene i Europa med de første, sier fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Helge Holbæk-Hanssen, til NA24 Propaganda.

I Norge hadde netto omsetning for ukepressen nedgangen på 3,6 prosent i første kvartal, mens dagspressen hadde en nedgang 0,2 prosent sammenlignet med samme periode i 2007.

- Disse tallene er nok ikke helt representative siden påsken kom tidlig i år og sent i fjor, sier fagsjefen.

Men i USA er det magasinene som gjør det bedre. Ifølge undersøkelsen hadde avisene i USA en nedgang på nesten 8 prosent. I år ser det ut til å bli minst 10. Magasinene møter også konkurransen fra nett langt bedre en papiravisen.

- I USA er avishusene langt mer konservative. I Skandinavia har avishusene klart seg veldig bra sier Holbæk-Hanssen i MBL.

Dette skyldes at de har vært langt flinkere til å satse på flere plattformer og har dermed lettere kunnet tilpasse seg etterspørselen på de ulike plattformene.

Også i Norge er det internett som spiser flest andeler av annonsekronene og TV er den delen som har stoppet opp og er på vei tilbake.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Reklame

Her kan du levere Vikinglotto

Kommentarer til denne saken