NA24.no

Annonsesmell hos DN

Sist oppdatert:
Til og med flaggskipet taper penger.

Norges Handel og Sjøfartstidene som er morselskapet til Dagens Næringsliv gikk på en real smell i tredje kvartal. Annonsemarkedet er rammet hardt av finanskrisen og det slår ut på bunnlinjen til selskapet.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

I tredje kvartal står NHST oppført med et tap før skatt på 18,5 millioner kroner og det er en forverring fra et overskudd på 5,8 millioner kroner i samme periode i fjor. Driftsinntektene økte til 249,6 millioner kroner fra 226,2 millioner i tredje kvartal 2007, mens driftsresultatet falt til et underskudd på 19,5 millioner kroner fra et overskudd på 5,6 millioner kroner.

Motvind for flaggskipet
Papiravisen Dagens Næringsliv fikk et negativt driftsresultat på 1,3 millioner kroner etter et driftsoverskudd på 11,6 millioner kroner i fjor. Omsetningen økte med 3 prosent til 135,5 millioner kroner.

- Nedgangen i driftsresultat skyldes hovedsakelig svakere utvikling i annonseinntekter, kombinert med økte kostnader særlig knyttet til trykk, distribusjon og økt redaksjonell satsing. Opplagsøkningen fortsatte, skriver selskapet og viser til at den mye omtalte satsingen på D2 er positiv.

Øker på nett
Nettsatsingen som går inn under DN Nye Mediers økte omsetning med 12 prosent til 10,2 millioner kroner og opplever sterkt økende trafikk. Blant annet har DN.no økt både andelen unike bruker og markedsandelen. Driftsresultatet falt derimot til minus 2,2 millioner mot minus 1,4 millioner kroner i tredje kvartal i fjor. Økningen av driftsunderskuddet skyldes økte driftskostnader.

De globale publikasjonene med shippingavisen Tradewinds og offshoreavisen Upstream i spissen viser en vekst på så vel topplinje og bunnlinje. Full så bra går det ikke i Intrafish. Oppkjøpet og sammenslåingen av med Fiskeribladet gjorde at de fikk et negativt driftsresultat på 4,4 millioner kroner, mens topplinjen vokste til 25,1 millioner kroner.

Dårlig fortsettelse
Så langt inn i fjerde kvartal har også trenden vært negativ.

- Med dagens kritiske situasjon i finansmarkedene er NHST Media Group forberedt på vanskeligere markedsforhold. Så langt i oktober har annonseomsetningen i Dagens Næringsliv falt merkbart sammenlignet med i fjor. De øvrige publikasjonene i konsernet har hatt en tilfredsstillende utvikling. Det ventes at finansuroen vil påvirke utviklingen i annonsemarkedene ytterligere, og konsernet venter svak omsetningsutvikling i fjerde kvartal, skriver de i sin presentasjon.

80 mill.
Nå tar konsernet i bruk tiltak som skal bedre resultatene. Det innebærer at det planlegges en sterk reduksjon i utviklingsaktivitetene.

- Det iverksettes kraftige tiltak i hele konsernet for å kompensere for svakere markeder. Det tas sikte på resultatforbedrende tiltak i størrelsesorden 80 millioner kroner, skriver NHST.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere