*Nettavisen* Økonomi.

Annonsevekst i Sverige

Tross tøffere tider, øker salget av annonser i Sverige.

11.11.08 12:35

De totale medieinvesteringene i tredje kvartal er på vel 6,9 milliarder svenske kroner, en vekst på 2,2 prosent på ett år.

Sjekk ut NA24 Propagandas nye mediaguide

Det viser ferske tall fra Institutet för reklam- och mediestatistik. Over de siste ni månedene er salget vel 23 milliarder, en oppgang på 3,7 prosent sammenlignet med samme tid i fjor.

Men dagspressen sliter, og synker fra 29,2 prosent av totalsalget i tredje kvartal 2007 til 27,5 prosent. Også gratisaviser faller fra 7,3 til 6,9 prosent, mens tidsskrifter har en liten vekst i annonsesalget. TV-reklamen vokser litt, mens annonseringen på internett og mobil går opp fra 13,9 til 16,3 prosent av totalen (se kakediagrammet under).

Hovedstadspressen har tapt 90 millioner i annonseinntekter på ett år. Mediestatistikken for tredje kvartal i Norge offentliggjøres torsdag.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.