NA24.no

Annonsørene rømmer papir

Foto: Solum, Stian Lysberg
Sist oppdatert:
Og strømmer til nett.

Reklamemarkedet omsatte for 5 milliarder kroner i det andre kvartalet i 2012, noe som er en reduksjon på drøyt 1 prosent og det er dagspressens negative utvikling som påvirker hele markedet.

- Det er et avvikende kvartal, sier Madeleine Thor, IRMs administrerende direktør, i en pressemelding.

FØLG NA24 PROPAGANDA PÅ FACEBOOK HER

Taper 10 prosent
Det er dagspressen, som er det overlegent største reklamemedium i Norge, som taper så mye som 10 prosent i andre kvartal. Dette tross for at innstikk i dagspresse hadde sterkest vekst og økte med nær 11 prosent.

Men også ukepressen bidro til tapet. Kategorien taper 19 prosent av sine annonsinntekter sammenliknet med andre kvartalet i 2011.

Tror på vekst
Internett fortsetter å øke men underkategorien merkevare tapte 2 prosent i andre kvartal sammenliknet med 2011.

- Vi tror at resten av året kommer til fortsatt å vise vekst. Tross for usikkerhet i verdensøkonomien er den norske økonomien relativt sterk, og det er positivt for reklamekjøp, sier Thor i meldingen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere