NA24.no

Åpner opp for mer TV-reklame

Foto: Håkon Høgetveit (NA24)
Trond Giske skal lempe på reklamereglene.

REGJERINGSKVARTALET (NA24): Tirsdag hadde Kultur- og kirkedepartementet invitert til pressekonferanse. Trond Giske kjøper seg nå ut av hodepinen politisk TV-reklame har gitt han.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Medieministeren spytter millioner inn i Frikanalen og tilbake får Giske lovnad om at samtlige politiske partier og politiske grupperinger som stiller til valg får sendetid i kanalens sendeskjema.

Meld deg på NA24 Propagandas nyhetsbrev

Men det er ikke bare politisk reklame som plager hodet til landets øverste mediesjef.

Mediehusene kutter over en lav sko om dagen og nesten samtlige gir finanskrisen skylden.

Etter at Giske hadde avholdt pressekonferansen var flere av de utsendte mest opptatte av hva staten gjør for å lette krisen for mediehusene.

Giske derimot er ikke helt enig i at krisen har skylden.

- Det er to prosesser som går samtidig. Den ene er en dyp finanskrise som er reell og fører til store inntektstap i reklameinntektene. Men så har vi også en strukturendring, som er fundamental, hvor mediebrukerne er over en time på nettet i gjennomsnitt i Norge, i motsetning til at vi for 15 år siden brukte null, sier Trond Giske til NA24 Propaganda.

Åpner for mer reklame
TV 2s Alf Hildrum sa til Dagsavisen tirsdag at han krever at reklameregelverket blir endret, slik at også TV 2 kan avbryte spillefilmer og andre programmer med reklame. Hildrum truet blant annet med å stenge av nyhetene om ikke kanalen får endret betingelsene.

Les mer: Truer med å kutte nyheter

Nå sier Giske at reklameavbrudd i TV-drama og filmer skal være det første de lemper på.

- Vi skal gjøre endringer der som det legger til rette for mer norsk TV-drama produksjon. Men samtidig er det ikke den typen endringer som til syvende og sist er avgjørende for TV 2s økonomi.

- Vil man da nærme seg utenlandske forhold for TV-reklamen?

- Nei, og det tror jeg heller ikke er i TV 2s interesse. Folk er ikke så glad i reklameavbrudd at det å strø reklameavbruddene tett som hagl gjennom en film eller andre sendinger appellerer til TV-seerne. Det er en balanse her.

Ikke utenlandske tilstander
Medieministeren sier at prosessene som pågår gir endringer på budsjettene til annonsørene og at TV 2 er en av dem som nå skraper på døren hans.

- Det har jo ført til en forflytting av reklamekronene fra andre medier til nettet. Så hva som er konjunkturbestemt nedgang og hva som er strukturell endring det må jo blant annet TV 2 studere. Det kan hende at TV 2 må på et varig lavere kostnadsnivå fordi den delen av reklamepengene som går til andre medier blir større. Men det blir uansett viktig å holde seg flytende til oppgangsbølgen er tilbake, sier medieministeren.

- Skyver mediene staten foran seg når de møter disse urfordringene?

- Nei, jeg føler ikke det. Jeg skjønner at TV 2 vil ha endringer i sine rammebetingelser og det vil de til enhver tid ha behov for, svarer Giske og lover å støtte opp under TV 2.

- Har ikke TV 2 sett det gule kortet?

- Ingen så vel finanskrisen komme.

- Men hva med endringene i medievanene da?

- TV 2 har jo et sterkt nettsted og de har jo satset mye på formidling på nett. Så jeg føler at TV 2 har vært med på disse endringene, sier han og påpeker;

- Men ingen har vel enda laget de fullgode forretningsmodellene på nettet. Det er noe som hele mediebransjen sliter med.

Har du et medietips - kontakt NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere