NA24.no

BBDO blir butikk for DDB

Sist oppdatert:
Avviklingen av reklamebyrået BBDO gir nye kunder for DDB.

I et forsøk på å kutte kostnader i det kriserammede reklamebyrået BBDO ble de resterende ansatte flyttet til DDBs lokaler i Wergelandsveien før sommeren. Nå er det søsterbyrået DDB som leverer det kreative produktet til kunder som Gjensidige, Pepsi og Fjordland, Nidar og Pepsi Norden.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Planner Kristin Pettersen og kreativ leder Petter Gulli ledet byrået i en periode etter at Ståle Gjerset sluttet, men Gulli har sluttet og Pettersen jobber nå i DDB.

Kreatørene forsvant
I løpet av sommeren forsvant de siste kreative ut av byrået og de få gjenværende konsulentene og prosjektlederne bruker nå DDBs kreative ressurser for å betjene BBDOs kunder.

- Vi har sydd sammen en løsning for BBDOs kunder og det har blitt godt tatt imot. Nå er det opp til DDB og BBDO i fellesskap å bevise at dette er en god løsning, sier DDBs mangeårige sjef Rolf Stokke til NA24 Propaganda. Han har fått ansvaret for å lede BBDO.

Han sier det dreier seg om å betjene de kundene de har.

- Det er ikke lett å få nye toppkreative til et byrå som har blitt kjent for å ha vansker. Det kommer heller ikke til å bli drevet newbiz-arbeid under BBDO-navnet, sier Stokke.

Han sier at selv om det kommer inn noen nye kunder som følge av samarbeidet, så er ikke det hovedsaken nå.

- Dette dreier seg om å gi et ordentlig tilbud til kunder som Omnicom har hatt i mange år. Det er ikke snakk om at den enes brød er den andres død, det handler om å hjelpe de kundene som er hos BBDO i dag. Vi håper selvfølgelig å beholde disse ved å gjøre en så god jobb som mulig, men det vil tiden vise, sier Stokke.

Får tilbud om jobb i DDB
Kommunikasjonsnettverket Omnicom Group er representert ved tre byråer her i landet; DDB, BBDO og TBWA. Ifølge Stokke vil de gjenværende i BBDO få tilbud om jobb i DDB.

- Det er foreløpig ikke kjent hva Omnicom velger å gjøre med BBDO i Norge, men det er vel sannsynlig at det vil bli opprettholdt som et merkenavn, sier Stokke.

Nok et byrå ut av Norge
Det går dermed mot en styrt avvikling, og det norske reklamemarkedet opplever nok en gang at store byrånettverk legger ned her i landet. I løpet av de siste årene har både Ogilvy, Leo Burnett og Publicis lagt ned sine norske byråer.

- Det er nok slutt på den tiden hvor rike onkler i Amerika, Frankrike eller andre steder lar ulønnsomme byråer fortsette å drive. Det legges ned langt flere norske byråer i Norge enn utenlandske, men hvis det ikke er lønnsomhet, eller håp om å få det, så er det fort kroken på døren også for de norske avdelingene av de utenlandske nettverkene, sier Stokke.

Har du et medietips, ta kontakt med NA24 Propaganda

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere