NA24.no

Bedre etter kostnadskutt

(Scanpix)
Sist oppdatert:
Sterkt år av A-pressen.

I likhet med hele mediebransjen, opplevde A-pressen sterkt fall i inntektene i 2009, men gjennom omfattende omstilling og kostnadstiltak ble nesten hele inntekstnedgangen kompensert med lavere kostnader. Det kommer frem i A-pressens kvartalsrapport for fjerde kvartal.

Nedgangen i annonsemarkedet avtok i fjerde kvartal, og ved utgangen av året er A-pressens inntekter 377 millioner kroner, eller 7,7 prosent, lavere enn i fjor. Samtidig er driftskostnadene redusert med 326 millioner kroner, eller 7,4 prosent. Driftsresultatet er belastet med 100 millioner kroner i omstillingskostnader. Det er inntektsført gevinster ved salg av eiendom og aksjer på 70 millioner kroner.

A-pressen har et brutto driftsresultat (EBITDA) i 2009 på 447 millioner kroner, 51 millioner kroner svakere enn i fjor. Resultat før skatt er 110 millioner kroner, eller 82 millioner kroner bedre enn i 2008.

Lokalavisenes papirannonseinntekter har en nedgang i fjerde kvartal på 7 prosent. I løpet av hele året var fallet på 13 prosent. Desember ga for første gang siden sommeren 2008 en vekst i papirannonseinntektene, og var på fattige 1 prosent. TV 2 har en akkumulert nedgang i tv-reklameinntektene på 19 prosent. Også TV 2 hadde vekst i desember, og den steg 4,8 prosent i desember. Totalt er omsetningen i A-pressen på 4,5 milliarder kroner i 2009.

A-pressen har planlagt og iverksatt tiltak for totalt 680 millioner kroner, hvorav 520 millioner kroner har effekt i 2009. Dette utgjør 15 prosent av kostnadsbasen i 2008. Ved utgangen av 2009 er kostnadsbasen underliggende 9 prosent lavere enn i 2008. I TV 2 er kostnadsprogram II på 150 millioner kroner gjennomført, heter det i meldingen fra A-pressen.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere