*Nettavisen* Økonomi.

Bedre nettstatistikk

Foto: (Thinkstock.com)

Nå inkluderer søk og nettkatalog i tallene.

Etter lengre tids arbeid har INMA og MBL i samarbeid med markedsaktørene fått samkjørt rapportering av omsetning for nettkatalog og søk i Norge.

Innsamling av omsetningstall for displayannonsering og rubrikk har pågått siden 2002 og fra 2011 kommer omsetningstallene til å inkludere søk og nettkatalog.

Omsetningstallene for nettkatalog samles inn og rapporteres per kvartal og omsetningen for nettkatalog i Norge 1. kvartal 2011 var 283 494 418 NOK. Dette viser at det er betydelig omsetning i nettkatalog – ifølge de tallene som samles inn, er nettkatalog den nest største markedsføringskanalen på nett. I Internettrapporten for 2010 som ble presentert for noen uker siden, estimeres nettkatalog til å omsette for 1,17 milliarder i 2011, melder INMA i en pressemelding.

- Katalog som medium omtales i liten grad både i lærebøkene i markedsføring og i mediestatistikkene, men med den oppdaterte oversikten fra INMA som viser at totalmarkedet vil runde milliarden i 2011 så vil kanskje dette endre seg, sier Administrerende Direktør Pål Arne Grøttem i Digitale Medier 1881 i en kommentar til tallene.

Nettkataloger har i 1. kvartal en markedsandel på 27% av omsetningen på internett – en betydelig andel av totalomsetningen.

Les også: Markedsføring på nett spiser markedsandeler

- De største katalog- og opplysningstjenestene ble tidlig lansert på nett og har bred bruk innenfor søk etter bedrifter, produkter og telefonnummer. Denne typen kommersielle søk er attraktive for annonsørene, fordi de er nær selve kjøpstransaksjonen. De siste årene har vi sett at markedet for søk og katalog konvergerer, og for Gule Sider er det viktig å endre produktene våre i takt med denne utviklingen, sier kommunikasjonssjef i Eniro, Unni Strømstad, i meldingen.

I tillegg til omsetningstallene for nettkatalog, inngår nå INMA og MBL et samarbeid med IRM i Sverige om å gjøre detaljerte beregninger på omsetningen innen søk i Norge. Omsetningen innen søkeordsmarkedsføring beregnes til 218 millioner NOK i 1. kvartal, noe som innebærer en vekst på 22,8% sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningstallene for søk er basert på innsamlede tall samt intervjuer med markedets aktører,melder INMA.

Den totale omsetningen på Internett lander altså på 1, 02 milliarder i 1. kvartal 2011 – noe som gir internettannonsering en markedsandel på 23 %, den nest største markedsføringskanalen etter dagspresse.

- At vi nå får med både nettkatalog og søk i vår rapportering av omsetningen er et veldig viktig skritt fremover for alle med interesse i markedsføring på internett. Omsetningstallene for markedet gir en viktig indikasjon til norske bedrifter om hvordan de skal tolke sine egne resultater, sier Anders Willstedt, daglig leder i INMA. - At både søk og nettkatalog har så stor markedsandel sender et signal til markedet at dette er viktige kanaler som man ikke skal overse når man planlegger sine medieinvesteringer, legger han til.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.