NA24.no

Foto: Barry Batchelor (Pa Photos)

Bestikkelsene kan koste ham 550 millioner

Medieguruen Rupert Murdoch risikerer millionbøter hvis han blir dømt for korrupsjon i USA.

Søndag var det slutt på News of the Worlds 168 års historie.

Nedleggelsen skjedde i etterkant av skandalen der avisens journalister avlyttet privatpersoners mobilsvar, blant annet til den drepte Milly Dowlers (13) og pårørende etter døde soldater.

Journalister skal også ha bestukket politifolk for informasjon.

USA gransker politikorrupsjon
Den britiske tabloidavisen er eid av News International under den styrtrike mediekongen Rupert Murdoch.

Selskapet eier aviser som The Times og The Sun, og har eierandeler i BSkyB. Murdoch eier også amerikanske mediegiganter som Fox News og New York Post.

Ifølge Daily Telegraph risikerer Murdichs News International å bli etterforsket for korrupsjon også i USA på grunn av politibestikkelsene.

Kilder sier til avisen at det forventes at det amerikanske justisdepartementet skal starte granskingen i løpet av uken. USA har rett til å granske utenlandske selskaper gjennom Foreign Corrupt Practices Act.

Saftig bot
Independent skriver mandag at toppledelsen i News International, deriblant Murdoch, skal ha visst om avlyttingspraksisen siden 2007.

Om Murdoch blir dømt for korrupsjon risikerer han er saftig bot på rundt 550 millioner kroner.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere