*Nettavisen* Økonomi.

Blar opp i Spania

Foto: Heiko Junge (Scanpix)

Schibsted kjøper ut partner og posisjonerer seg i det spanske arbeidsmarkedet.

Schibsted har inngått avtale om å kjøpe ut sin spanske partner Primerama ut av InfoJobs.

Selskapet er størst i markedet for rekruttering på internett i Spania og ledende i Italia.

275 millioner
Etter transaksjonen vil Schibsted eie direkte 98,5 prosent av InfoJobs, sammenlignet med den tidligere indirekte eksponeringen på 75,2 prosent. Schibsted får også kontroll over 73 prosent av InfoJobs Italia, sammenlignet med den tidligere eksponeringen på 56 prosent.

Schibsteds kjøp av aksjer i InfoJobs verdsetter 100 prosent av virksomheten til 185 millioner euro, eller 1,56 milliarder kroner.

Netto, etter gjeld påhvilende InfoJobs, betaler Schibsted ut 33 millioner euro, eller cirka 275 millioner kroner for aksjene.

- Gunstig tidspunkt
«Gjennom transaksjonen sikrer Schibsted full kontroll over en virksomhet med god lønnsomhet og som opererer i et marked med sterkt potensial for vekst. Det spanske arbeidsmarkedet har hatt betydelig tilbakegang de siste 12-18 månedene, og timingen for transaksjonen vurderes som god» skriver Schibsted i en børsmelding.

- InfoJobs har vært i stand til å beholde sine markedsposisjoner og gode resultater fra driften til tross for den meget vanskelige situasjonen i det spanske markedet. Vi mener dette er et gunstig tidspunkt å øke vår eksponering mot dette selskapet, sier konserndirektør for Schibsteds internasjonale virksomhet, Sverre Munck. Han tar over som arbeidende styreleder i InfoJobs med umiddelbar virkning.

Forhandlinger
Schibsted opplyser at avtalen er et resultat av forhandlinger med Primerama etter at Primerama i februar 2009 gjorde det kjent at de ville benytte seg av retten til å selge 12 prosent av Anuntis Segundamano Holding, herunder InfoJobs, til Schibsted.

Avtalen innebærer at Primerama ikke lenger har interesser i InfoJobs, men beholder 23,77 prosent av den øvrige Anuntis-virksomheten. Primerama har rett til å selge aksjene i denne virksomheten til Schibsted etter nærmere avtalte prosedyrer, og Schibsted har rett til å kjøpe ut Primerama i andre halvdel av 2013.

Anuntis-virksomheten omfatter ledende posisjoner i det spanske rubrikkmarkedet på nettet for bil, bolig og torget-tjenester. Anuntis har også virksomhet i Argentina, Brasil, Colombia og Mexico.

Annonsebilag