NA24.no

Foto: Montasje

Bli sosial - eller forbli lokal

Ny undersøkelse viser betydningen av sosiale medier for globale aktører.

Norske selskaper må i større grad ta i bruk sosiale medier hvis de ønsker å bli sanne globale aktører. Det viser en undersøkelse gjort av de internasjonale selskapskommunikasjonskonsulentene BergHind Joseph. Rapporten “Building reputations: How global companies are using the web to talk (and listen) to the world” (Omdømmebygging: Hvordan globale selskaper bruker Internett for å snakke med (og lytte til) verden) viser at sosiale medier i stadig større grad blir brukt av internasjonale selskaper for å gå i dialog med både kritikere og støttespillere. Rapporten blir lagt frem denne uken og retter søkelyset mot utviklingen online på tre områder som er avgjørende for selskaper som ønsker å bli sett på som sanne globale aktører; dialog, innovasjon og å skape sosiale verdier.

Les også: Ingen flukt fra Facebook

BergHind Joseph har gjennomgått nettstedene til de øverste 100 selskapene i Fortune Global 500 for å undersøke hvordan de største og mest ressurssterke selskapene bruker Internett for å kommunisere med et stadig mer kritisk og krevende publikum over hele verden. Undersøkelsen viste at globale selskaper er villige til å bryte med den tradisjonelle “kommando og kontroll”-holdningen til kommunikasjon og bli mer åpne for dialog gjennom sosiale medier og andre kanaler på nett.

Lettere for kunden
- Sosiale medier og Internett har gjort det enklere for de som er kritiske til selskapers holdninger og atferd. Bare man kan bruke et tastatur, kan man få hele verdens oppmerksomhet på synspunktene sine, og da må et selskap velge om det vil engasjere seg og fremme sine egne syn ved siden av kritikernes, eller overlate banen til motstanderne sine. Det var overraskende for oss å se at mange selskaper åpner opp for dialog på nett, selv om de fremdeles utgjør et mindretall,sier Roger Burgess, Knowledge Director i BergHind Joseph

Konsulentfirmaet konkluderte med at et betydelig antall av selskapenes nettsteder nå har lenker til “offisielle” sosiale medier. I midten av mars 2011 var resultatet: Facebook-sider – 28 %, Twitter – 28 %, YouTube – 20 %, Flickr – 8 %, LinkedIn – 6 %. Mange selskaper driver også mikro-nettsteder med blogger og lenker til sosiale medier, og på enkelte dot.com-nettsteder finnes det nettfellesskap som har eksistert lenge, de fleste av dem drevet av amerikanske teknologiselskaper som IBM, HP og Verizon.

Les også: Skal forske på Facebook-avhengige

BergHind Josephs undersøkelse så også nærmere på de globale selskapenes bruk av sine kommersielle nettsteder for å posisjonere seg som innovatører eller ledende tenkere og som skapere av sosiale verdier, i tillegg til skapere av økonomisk verdi og produktnyvinning. Globale aktører bruker nettstedene sine for å vise hvordan de håndterer globale utfordringer som angår mennesker over hele verden, som for eksempel klimaendringer, aldrende befolkninger og urbanisering. Noen av dem, som f. eks. Nestlé, Unilever og GE, har en mer business-drevet holdning til sosiale spørsmål og miljøspørsmål og ser på bedriftenes samfunnsansvar som en forretningsmulighet i stedet for en moralsk forpliktelse eller en forsikringspolise for omdømme.

Les også: Får ferietips på Facebook

- Sanne globale ledere bruker nettstedene sine som kommunikasjonskanaler der de kan styrke omdømmet og engasjere seg i den verdensomspennende kampen om ideer. Den gamle modellen, med kommersielle nettsteder som et sted for å laste ned PDF-filer, er død. Den nye generasjonen av kommersielle nettsteder er mer dynamisk og umiddelbar – et sted der man kan finne ut av hva selskaper gjør og tenker, og svare dem hvis man har noe man ønsker å si,legger Ian Brownhill, Managing Director i BergHind Joseph til.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere