Gå til sidens hovedinnhold

Boikotter kravstore artister

Avisene lar seg ikke pille på nesen når internasjonale artister krever kontroll over konsertfotograferingen.

Internasjonale artister vil ikke la seg avbilde av hvem som helst. Eller for den saks skyld la mediene selv få bestemme over hvilke bilder som skal brukes. Det ender med boikott.

NA24 Propaganda - Norges største medienettsted

Ikke akseptabelt
Søndag spilte Amy Winehouse, men uten at anmelderne fra VG og Dagbladet var til stede. Årsaken var at Winehouse ville ha kontroll på hvilke bilder som skulle bli brukt i anmeldelsen.

- Med Winehouse var det kun plateselskapets fotograf som slapp inn, og så skulle de bestemme hvilke bilder avisene skal bruke. Det var også tilfellet med Dolly Parton, hvor managementet skulle bestemme hvilke bilder skulle brukes, forteller reportasjeleder i VG Rampelys, Espen Olsen Langfeldt, til NA24 Propaganda.

Han forklarer at det ikke er akseptabelt for VG at artister og deres management forsøker å redigere avisen.

- I VG vil vi redigere avisen vår selv, sier Langfeldt.

Reportasjelederen opplever at det er spesielt de amerikanske artistene som har krav om en såkalt fotokontrakt.

Tidligere i år gikk Norsk Redaktørforenings generalsekretær Nils E. Øy og anmodet norsk presse om å ikke signere slike kontrakter.

Les også: Boikotter Dolly

Forskjeller
Langfeldt mener at avisene agerer forskjellig i forhold til slike fotokontrakter og boikotter.

- Jeg synes at det er et skille i norske aviser, hvor Dagbladet og VG på den ene siden er konsekvente i sin holdning, mens Aftenposten ikke er det. De har anmeldt konserter hvor det har vært strenge fotorestriksjoner.

Fotokontrakter er ikke et nytt fenomen, men de senere årene har restriksjonene på fotografene blitt strengere. Og det er ikke alltid en fordel skal vi tro plateselskapene.

- Det er klart at det blir vanskelig når du ser på hvor bra kvalitet det er på kameraene på mobiltelefonene. Så det ville nok vært bedre for artistene at man godkjente fotografering under de første tre sangene, enn å få mobilfotografering gjennom hele konserten, sier promosjef i Sony BMG Norge, Cecilie Sanden, til NA24 Propaganda.

Kan påvirke salget
Boikottene kan også slå inn på artistenes platesalg, dersom konserten gjennomføres tett opp mot en platelansering.

- Vi har to ytterpunkter i forhold til dette. Hadde for eksempel Bruce Springsteens konsert i mai i fjor blitt boikottet, ville nok det gitt alvorlige konsekvenser for oss. Fordi konserten var bra timet i forhold til lansering. Aftenposten hadde til og med Bruce Springsteen på forsiden. På den andre siden er Justin Timberlake hvor vi slet med hele pressesiden, var timingen en helt annen. Platen hadde vært ute en stund, så salgsmessig hadde konserten mindre potensial av store presseoppslag. Dermed led vi mindre, forklarer markedsdirektør i Sony BMG Norge, Ditlef M. Jacobsen, til NA24 Propaganda.

Les også: - You fucking asshole!

Nytter å klage
Noen ganger hjelper det også at avisene klager og truer med boikott. Tidligere i oktober krevde Gwen Stefanis managment å få godkjenne bilder som skulle publiseres på nettet. Da ble det raslet med sablene i avisene.

Les også: Boikotter Gwen Stefani

- Det vi har erfart er at når vi truer med å boikotten pleier plateselskapene å løfte på kravene. Det hender det hjelper. Med Gwen Stefani fikk vi gjennom at vi kunne publisere bilder på nettet, så det er et eksempel på at det ofte nytter, sier Langfeldt.

Også de norske avdelingene til plateselskapene jobber for å få fjernet fotorestriksjonene på konserter her i landet.

- Det vi gjør er å si ifra lang tid i forveien til vårt internasjonale kontor at norske medier er negative til å skrive under slike kontrakter. Og forsøker å få til en løsning, noe vi har klart med blant andre Tool, sier Sanden.

Reklame

Strømsjokket: Spotpris 77,72 øre - fastpris 24,90 øre