*Nettavisen* Økonomi.

Bråbrems for prisvinner

Mitsubishi-reklamen vant pris, men bilgiganten fryktet søksmål og stanset filmen.

Ambisjonen var å gjøre Mitsubishi til et av Sveriges ti mest populære bilmerker. En actionfylt reklamefilm med en humoristisk figur i hovedrollen skulle gjøre susen. Men det gikk ikke akkurat slik reklamebyrået Garberg hadde håpet på, skriver Resumé.

NA24 - din næringslivsavis

Filmens hovedfigur Action Jackson skulle vise frem bilene og spille på stereotypen av en afroamerikaner med dårlig livsstil, hentet rett fra MTV-kulturen.

Filmen som fort ble populær og vant pris, ble like fort stanset av oppdragsgiver Mitsubishi Sverige. De mente risikoen for å bli saksøkt for diskriminering og svekkelse av varemerket var for stor - spesielt etter at den havnet på YouTube.

NA24 Propaganda - landets største medienettsted

- Varemerket blir profilert forskjellig fra land til land. I Nord-Amerika var de urolige for hvordan kampanjen kunne påvirke bildet av Mitsubishi der. De mente at bildet av varemerket ikke stemte overens med det bildet vi har, sier markeds- og pr-ansvarlig i Mitsubishi, Carina Carlsson, til bransjebladet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.